0
shortlogoخانه حساب کاربری سبد خرید0

منظور از اسیدیته قهوه چیست؟

  • انتشار : 1403/01/26
  • نویسنده : سبحان گنگی
  • 215

اسیدیته قهوه چیست؟

اسیدیته قهوه به طعم ترش یا تیز قهوه گفته می‌شود. این طعم یکی از چهار ویژگی اصلی قهوه است که به همراه عطر، رایحه، بدنه و طعم، کیفیت قهوه را تعیین می‌کند.
اسیدیته قهوه به طور طبیعی در دانه‌های قهوه وجود دارد. اما عوامل مختلفی مانند نوع دانه قهوه، درجه روست، نحوه آسیاب کردن و روش دم کردن می‌توانند بر میزان اسیدیته قهوه تأثیر بگذارند.
به طور کلی، قهوه‌های عربیکا اسیدیته بیشتری نسبت به قهوه‌های روبوستا دارند. قهوه‌های روست تیره نیز اسیدیته کمتری نسبت به قهوه‌های روست روشن دارند. آسیاب کردن درشت‌تر نیز باعث افزایش اسیدیته قهوه می‌شود.


اگر بخواهیم علمی‌تر اسیدیته قهوه را توصیف کنیم، درواقع به میزان اسیدهای موجود در قهوه اشاره داره. این اسیدها طعم و خصوصیات طعمی قهوه را تعیین می‌کنند. میزان اسیدیته می‌تواند قهوه را ترش و تند یا ملس و نرم کند. مثلاً اسید کلوروژنیک، اسید کافئیک، و اسید لینولیک از اسیدهای رایج در قهوه هستند(+) این اسیدها به قهوه طعم و احساس مخصوصی می‌دهند.

منظور از اسیدیته قهوه چیست؟

اسیدیته قهوه در مقایسه با برخی نوشابه‌ ها و آبمیوه‌ های مختلف کمتر است. البته این مقایسه به نوع قهوه نیز بستگی دارد. اسیدیته قهوه می‌ تواند یک معیار مناسب برای بررسی کیفیت و طراوت آن باشد. عوامل مختلفی بر اسیدیته قهوه تاثیرگذار است که از جمله آن می‌ توان به روست دانه‌ های قهوه اشاره کرد؛ به طوری که هر چه میزان روست دانه‌ ها تیره‌ تر یا دارک باشد میزان اسیدیته آن نیز کاهش می‌ یابد. 
براساس نژاد قهوه ها، اسیدیته آنها نیز متفاوت است. قهوه عربیکا به دلیل شرایط کشت متفاوت، دارای اسیدیته بیشتری نسبت به قهوه روبوستا است. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی درباره اسیدیته قهوه در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

موارد تاثیرگذار بر اسیدیته قهوه

اسیدیته قهوه یکی از نکات مهم و تاثیرگذار بر طعم قهوه است و علاقمندان به قهوه باید درباره آن شناخت کافی داشته باشند. منظور از استیدیته قهوه همان طعم ترشی و تیزی است که پس از خوردن قهوه، در دهان خود احساس می کنید. 
اگر اهل تجربه طعم های جدید هستید می توانید با ترکیب قهوه عربیکا و روبوستا طعم جدیدی را تجربه کنید. به این دلیل که ترکیب این دو قهوه می تواند اسیدیته قهوه را کاهش دهد و مزه ترشی را نیز در نوشیدنی خود احساس نمایید. در ادامه به عوامل مهم و تاثیرگذار بر اسیدیته قهوه می پردازیم:

نوع قهوه 

از مهم ترین عوامل موثر در اسیدیته قهوه است. بنابر نوع منطقه ای که قهوه در آن پرورش یافته است میزان اسیدیته در آن کاهش و یا افزایش می یابد. بذر قهوه عربیکا به این جهت که روند رشد آرام تری دارد و در مقابل قهوه روبوستا اسیدی تر بوده و با نوشیدن یک فنجان قهوه ترشی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

ریز و درشت بودن دانه های قهوه

هر چه دانه های قهوه انتخابی ریزتر باشد، اسیدیته قهوه بیشتر خواهد بود. در دانه های درشت تر طعم ترشی کمتر و در دانه های ریزطعم ترش بیشتری احساس خواهید کرد.

میزان روست 

هر چقدر دانه های قهوه برشته تر شوند، اسیدیته قهوه نیز اثر خود را بیشتر از دست می دهند و در نتیجه طعم تیزی کمتری را خواهند داشت. بنابراین برای آنکه اسیدیته قهوه باقی بماند بهتر است نمونه هایی از قهوه هایی با روست متعادل تر مانند لایت و مدیوم را برای خرید قهوه انتخاب کنید.

روش آماده سازی قهوه

فرآیند آماده سازی قهوه از عوامل دیگر تاثیرگذار بر ترشی قهوه است. اگر قهوه ترش می پسندید لازم است قهوه سرد دم را نیز بپسنید، چرا که اوج ترشی را در حرارت پایین خواهید چشید. بنابراین برای داشتن قهوه ای با طعم ترش حرارت کمتر را در فرآیند دم کردن قهوه به آن بدهید.

افزودنی های خاص

تجربه نشان داده که اگر کمی نمک به نوشیدنی های اسیدی اضافه نمایید، مقداری از اسیدیته بودن آن کاسته می شود. اگر تمایل دارید اسید قهوه را خنثی نمایید با اضافه کردن کمی نمک می توان  به نتیجه مطلوب خود برسید. اگر شیر یا خامه به قهوه خود اضافه نمایید می توانید هم بر سلامت قهوه بیفزایید و هم اسیدیته آن را به کمترین حالت ممکن برسانید.

تاثیر اسیدیته قهوه بر سلامتی

از جمله مهم ترین انواع اسید موجود در قهوه که با اندک تغییر می توان طعم قهوه را به بهترین شکل ممکن تغییر داد می توان به اسید سیتریک، اسید مالیک، اسید استیک و اسید کلورژنیک را نام ببرید. نتایج علمی نشان می دهد که اسیدهای قهوه می توانند سطح گلوکز موجود در بدن را کنترل نمایند. جالب تر اینکه برای رسیدن به وزن ایده آل نیز می توان از قهوه ( تاثیر قهوه بر لاغری) کمک گرفت. 
 نکته دیگر که چندان مثبت نیست، این است که این اسیدها می توانند بر ترشح آنزیم های معده تاثیر بگذارند و رفلاکس معده را تشدید نمایند. بنابراین لازم است افرادی که از مشکلات معده رنج می برند از قهوه های با اسیدیته بالا صرف نظر نمایند. از نکات گوارشی که اگر رعایت نمایید ممکن است مشکل رفلاکس معده خود را کمی بهبود ببخشید این است که با شکم پر نیز قهوه میل نکنید. بنابراین اگر بگذارید حجم غذای معده کمتر شود و قهوه بنوشید حتما حس بهتری را خواهید داشت.

ارتباط ph و اسیدیته قهوه

قهوه‌ هایی با اسیدیته پایین‌ تر معمولاً ملایم‌ تر بوده و نوشیدن آن می‌ تواند به شما احساس بهتری را منتقل کند. بر همین اساس دانه‌ های قهوه کشت شده در برزیل و یا سوماترا می‌ تواند بهترین گزینه‌ برای انتخاب قهوه باشد. البته ذائقه و سلیقه افراد نیز می‌ تواند در انتخاب اسیدیته قهوه بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.
 ph قهوه نیز تا حدود بسیار زیادی به درجه روست و روش‌ های دم آوری قهوه بستگی دارد؛ به طوری که ph بلک کافی حدود ۵ است و افزودن شیر با ph تقریباً خنثی می‌ تواند اسیدیته قهوه را کمتر کند. میزان کافئین موجود در دانه‌ های قهوه نیز با اسیدیته قهوه ارتباط تنگاتنگی دارد. زیرا کافئین قهوه توانایی تحریک ترشح اسیدهای معده را دارد.

اسیدیته مواد مختلف

معرفی قهوه بر اساس اسیدیته آن

اسیدیته قهوه در کنار سایر ویژگی‌ های آن مانند عطر و طعم توسط علاقه‌ مندان به قهوه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و به عنوان یکی از ملاک‌ های مهم برای انتخاب نوع قهوه مصرفی معرفی می شود. باریستاهای مختلف در کافی شاپ‌ ها با شناخت کامل از نژادهای مختلف قهوه و روست آنها، می توانند اسیدیته قهوه و طعم آن را کنترل کرده و خروجی با بهترین کیفیت را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. همان طور که گفته شد نوع قهوه و منطقه رشد آن بر اسیدیته آن تاثیر بسیار مهمی دارد. بر همین اساس در ادامه به معرفی اسیدیته قهوه کم و زیاد در مناطق گوناگون اشاره می‌ کنیم:

قهوه با اسیدیته بالا

معمولاً دانه‌ های قهوه‌ ای که در ارتفاعات بالاتری رشد می‌ کنند دارای رشد کند‌تری نسبت به سایر مناطق هستند. این رشد کند مربوط به کاهش غلظت اکسیژن در این ارتفاعات است. قهوه‌ های مناطق کنیا، گواتمالا و کاستاریکا دارای اسیدیته بالایی هستند. اسیدیته قهوه در دانه‌ های عربیکا نیر نسبت به روبوستا نیز بیشتر است. زیرا دانه های عربیکا رشد آرام‌ تر و کند‌تری دارند.
مطلب پیشنهادی: کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا

قهوه با اسیدیته پایین

این نوع قهوه معمولاً دارای ترشی کمتر و طعم ملایم‌ تری است. انجام برخی فرآیندها پس از برداشت دانه‌ های قهوه، موجب این طعم ملایم شده است. قهوه کشت شده در مناطق برزیل و سوماترا قهوه‌ های با اسیدیته کمتر هستند که معمولاً کمتر مورد توجه مصرف کنندگان قهوه قرار گرفتند. البته این را در نظر داشته باشید که نوشیدن قهوه یک تجربه شخصی و بر اساس ذائقه افراد است.
مطلب پیشنهادی: کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی درباره اسیدیته قهوه و درحد امکان نکات مهم خرید قهوه را در اختیار شما قرار دهیم. اگر به دنبال تهیه عطر و طعم دلنشین قهوه هستید، قهوه عربیکا با طعمی ترش و اسدیته بالا را انتخاب کنید و اگر به دنبال خرید قهوه با اسیدیته کمتر هستید، بهتر است به سراغ قهوه های ترکیبی با مقدار روبوستا بالا بروید و درنهایت اگر مشکل رفلاکس معده دارید، قهوه دی‌کف، بهترین گزینه است.

مطالعه بیشتر:

کواکر چیست؟

چرا قهوه اعتیاد آور است؟

نظرات کاربران
captcha
فهرست
قهوه قهوه
دمنوش دمنوش