0
shortlogoخانه حساب کاربری سبد خرید0

راهنمای خرید قهوه

  • انتشار : 1402/09/22
  • نویسنده : سبحان گنگی
  • 229

قبل از خرید قهوه به چه نکاتی توجه کنیم؟

طعم و عطر منحصر به فرد قهوه می‌ تواند تمامی خستگی‌ ها و استرس یک روز کاری را از بدن شما خارج کند. البته به یاد داشته باشید که برای نوشیدن یک فنجان قهوه لذیذ باید این راهنمای خرید قهوه را مطالعه کنید تا بتوانید قهوه مناسب ذائقه خود را بشناسید و انتخاب کنید. این اطلاعات می‌ تواند درباره مناطق کشت قهوه، روش‌ های فرآوری دانه‌ قهوه باشد و یا ترکیب های مختلف قهوه عربیکا و روبوستا باشد. از طرفی می‌ توانید از انواع قهوه در مقادیر کمی خریداری کرده و آنها را تست کنید تا بتوانید به بهترین و مناسب‌ ترین گزینه را بر اساس ذائقه خود انتخاب کنید.
همچنین در انتخاب دانه یا پودر قهوه، دانه‌ های کامل می‌ توانند نسبت به قهوه آسیاب شده گزینه بهتری باشند. چراکه اگر در خانه یا محل کار آسیاب داشته باشیم، می‌توان دانه قهوه را قبل از دم‌آوری آسیاب کرد تا حس تازگی قهوه را بهتر بچشیم. 
 داشتن اطلاعات کامل درباره قهوه می‌ تواند به شما کمک کند تا بتوانید بهترین و لذیذترین طعم قهوه را تجربه کنید. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی درباره راهنمای خرید قهوه در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

راهنمای خرید انواع قهوه

بررسی نکات راهنمای خرید قهوه

بسیاری از افراد ممکن است به علت انتخاب نادرست قهوه بر اساس ذائقه خود از مصرف این نوشیدنی انرژی زا و دلچسب زده شود. بنابراین داشتن یک دستورالعمل و راهنمای خرید قهوه می‌ تواند در پیدا کردن قهوه‌ مناسب با ذائقه به شما کمک کند. انتخاب یک قهوه مناسب علاوه بر انواع قهوه، به عوامل دیگری نیز وابسته است. بنابراین قبل از اقدام برای خرید قهوه، باید درباره دانه‌ های آن اطلاعات کاملی داشته باشید.
به طور کلی تمامی قهوه‌ ها بر پایه دو نژاد قهوه عربیکا و روبوستا هستند که هر کدام ویژگی‌ های خاص خود را دارند. این در حالی است ذائقه بسیاری از افراد متناسب با میکس یا ترکیبی از دانه‌ های هر دو است. برای راحتی در انتخاب بهترین گزینه در ادامه به ارائه راهنمای خرید قهوه می‌ پردازیم:

توجه به تازگی دانه‌ های قهوه

دانه‌ های قهوه به راحتی می‌ توانند رطوبت و بوی محیط را جذب کنند. در این حالت به سرعت عطر و رایحه خود را از دست داده و مزه واقعی خود را نمی‌ توانند به افراد منتقل کنند. بنابراین براساس راهنمایی خرید قهوه، بهتر است قهوه‌ های آسیاب شده را در داخل ظرف‌ های در بسته و در جای تاریکی قرار دهید.
از طرف دیگر خریداری قهوه با بسته‌ بندی‌ های زیپ‌کیپ نیز می‌ تواند به شما در نگهداری قهوه به صورت تازه و خوش طعم کمک کند. یکی از ویژگی‌ های قهوه‌ تازه و باکیفیت این است که در حالت سرد نیز همچنان طعم و مزه خود را حفظ کرده و قابل مصرف باشد.

توجه به تاریخ روست قهوه

از دیگر موارد مهم که به عنوان راهنمای خرید قهوه شناخته می‌ شود، تاریخ رست قهوه است. در هنگام خرید قهوه باید به تاریخ رست دانه های قهوه که بر روی بسته بندی آن درج شده دقت نمایید. از طرف دیگر اگر قهوه را به صورت آسیاب شده خریداری می‌ کنید، به تاریخ آسیاب شدن دانه‌ های قهوه توجه کنید. با توجه به کاهش کیفیت دانه‌ های قهوه در مدت زمان نگهداری طولانی تر، بهتر است برای لذت بردن از نوشیدن قهوه تازه و با کیفیت به دنبال خرید قهوه‌ ای باشید که روست و آسیاب شدن آن به تازگی انجام شده باشد.

توجه به کشور مبدا پرورش دانه‌ های قهوه

یکی دیگر از اصولی که به عنوان راهنمای خرید قهوه شناخته می‌ شود کشور مبدا آن است. دانه‌ های قهوه کشورهای مختلف دارای ویژگی‌ های خاص و گوناگونی هستند که با ذائقه‌ های مختلف سازگاری خواهند داشت. از جمله کشورهای معروف برای پرورش بهترین دانه‌ های قهوه می‌ توان به کشورهای کلمبیا، برزیل، اتیوپی، کنیا، مکزیک، پرو و گواتمالا اشاره کرد.

قهوه باکیفیت به افزودنی‌ های مختلف نیاز ندارد

بسیاری از افراد بر اساس ذائقه خود قهوه را با شکر و برخی افزودنی‌ های دیگر می‌ نوشند. این در حالی است که بر اساس راهنمای خرید قهوه لذیذ و دلچسب، قهوه باید بدون هیچ گونه افزودنی دیگر مانند کافی میت، شیر و ... نیز دارای طعم مطبوعی باشد.

خرید به اندازه نیاز

این حق شما است که قهوه‌ای را بنوشید که بر اساس ذائقه و میل شما باشد تا از نوشیدن یک فنجان قهوه لذت ببرید. در این حالت بهتر است قهوه مورد نیاز خود را به صورت ماهانه خریداری کنید. زمان ایده آل برای استفاده از انواع قهوه‌ ها حدود ۲ تا ۳ هفته است.
نگهداری غیر اصولی و طولانی مدت دانه‌ های قهوه و یا قهوه آسیاب شده می‌ تواند منجر به از دست رفتن عطر و بوی آن شود. بنابراین می‌ توان گفت یکی دیگر از اصول راهنمای خرید قهوه، به اندازه خریداری کردن و رعایت شرایط مناسب برای نگهداری آن است.

خرید پودر یا دانه‌ های قهوه

یکی از اصول بسیار مهم که به عنوان راهنمای خرید قهوه نیز شناخته می‌ شود، این است که اگر قصد خرید قهوه را دارید بهتر است دانه‌ های آن را خریداری کرده و در زمان مصرف آن آسیاب کنید. در این صورت می‌ توانید طعم و عطر تازه و بی‌ نظیری از قهوه را تجربه کنید. اگر در منزل آسیاب ندارید و مجبور هستید که قهوه را به صورت پودری خریداری کنید، بهتر است آن را به اندازه مقادیر مصرف هفتگی یا ماهانه خود خریداری کنید.

دانه‌ های قهوه روغنی نباشد

بیش از حد رست کردن دانه‌ های قهوه موجب روغنی شدن آن خواهد شد. به طور کلی می‌ توان گفت دما و مدت زمان بالا برای رست کردن دانه‌ های قهوه موجب باز شدن دیواره‌ سلول‌ های دانه‌ های قهوه شده و موجب تراوش روغن به خارج از دانه خواهد شد. در نهایت چسبندگی و غلظت روغن دانه‌ های قهوه کمتر خواهد شد. بنابراین می‌ توان گفت یکی از عوامل مهم راهنمای خرید قهوه توجه به میزان رست شدن دانه‌ های قهوه است. دقت به روغنی نبودن دانه‌ ها ی قهوه در هنگام خرید بسیار مهم است.

راهنمای خرید قهوه بر اساس نوع دم آوری

به طور کلی قهوه‌ ها بر پایه دو نوع دانه عربیکا و روبوستا تهیه می‌ شوند. نوع قهوه به مدل و مقدار دانه‌ هایی که در آن استفاده می‌ شود بستگی خواهد داشت. به طوری که میزان کافئین موجود در قهوه به میزان درصد ترکیب این دو نوع دانه بستگی دارد. قهوه‌ ای با دانه های عربیکای بیشتر میزان کافئین کمتر و طعم دلچسب دارند.
شما می‌ توانید بر اساس راهنمای خرید قهوه نوع قهوه مورد نظر خود را بر اساس ذائقه خود مشخص کرده و آن را خریداری کنید. در ادامه به معرفی راهنمای کاملی برای خرید برخی قهوه‌ ها اشاره می‌ کنیم:

قهوه اسپرسو

کسانی که قصد دارند در طول روز انرژی زیادی داشته باشند، مانند ورزشکاران و بدنسازان استفاده از قهوه اسپرسو انتخابی مناسب برای آن ها است. قهوه اسپرسو به دلیل داشتن درصد بیشتری روبوستا نسبت به عربیکا طعم تلخ تری داشته و اسیدیته آن بیشتر است. البته باید توجه داشته باشید که طعم قهوه به روشی تهیه می‌ شود نیز بستگی دارد.
کسانی که دوست دارند کافئین بیشتری دریافت کنند و قهوه های تلخ را می‌ پسندند می‌ توانند با استفاده از راهنمای خرید قهوه‌ اسپرسو بهترین نوع آن را انتخاب کنند. قیمت قهوه اسپرسو به درصد ترکیب عربیکا و روبوستا بستگی دارد، زیرا دانه‌ های عربیکا گران‌ تر هستند.

قهوه فوری

یک قهوه مناسب برای افرادی که وقت کافی برای درست کردن قهوه در منزل یا محل کار خود را ندارند قهوه فوری است. بافت قهوه فوری به گونه‌ ای است که در مدت زمان کوتاهی و به سرعت در آب حل شده و آماده می‌ شود. این نوع قهوه شامل افزودنی‌ هایی مانند شکر است. مصرف قهوه فوری برای زمانی که وقت کافی برای درست کردن قهوه را ندارید گزینه‌ ای عالی و مقرون به صرفه می‌ باشد.

قهوه ترک

با توجه به محبوبیت قهوه ترک دانستن راهنمای خرید قهوه برای آن ضروری است. از این نوع قهوه عموما در مهمانی‌ ها و دورهمی‌ها استفاده می‌ شود. عطر و طعم دلپذیر قهوه ترک به گونه‌ ای است که بسیاری از افراد را به خود جذب می‌ کند. قهوه ترک نسبت به دیگر قهوه‌ ها متفاوت بوده و برای تهیه آن باید از ابزار جذوه استفاده کنید.
برای داشتن قهوه ترک لذیذ باید آن را بسیار به صورت بسیار ریز آسیاب کنید. در قهوه ترک نیز همانند قهوه فرانسه میزان درصد دانه‌ های عربیکا نسبت به روبوستا بیشتر است. بنابراین میزان کافئین موجود در این نوع قهوه کمتر است.

قهوه فرانسه

اگر به نوشیدن قهوه علاقمند هستید اما ترجیح می‌ دهید قهوه شما طعم بهتری داشته باشد و کافئین آن کمتر باشد می‌ توانید قهوه فرانسه را مصرف کنید. اگر قصد دارید از راهنمای خرید قهوه فرانسه برای تهیه آن استفاده کنید باید توجه داشته باشید که قهوه فرانسه به دلیل داشتن درصد بیشتری عربیکا طعمی ترش تر داشته و کم کافئین است. علاقمندان به این قهوه می‌ دانند که این قهوه را باید با استفاده از دستگاه فرنچ پرس درست کرد. اما می‌ توانید با استفاده از قهوه ساز برقی نیز آن را تهیه کنید.
دانه‌ های قهوه فرانسه را باید درشت‌ تر آسیاب کرد. این قهوه نسبت به قهوه ترک و اسپرسو رقیق‌ تر بوده و می‌ توانید به راحتی آن را به جای چای میل کنید. همان طور که می‌ دانید دانه‌ های عربیکا قیمت بیشتری نسبت به روبوستا دارند. قهوه فرانسه به دلیل استفاده بیشتری از عربیکا قیمت بالاتری نسبت به قهوه اسپرسو دارد.

نظرات کاربران
captcha
فهرست
قهوه قهوه
دمنوش دمنوش