0
shortlogoخانه حساب کاربری سبد خرید0

۷ مورد از رایج ترین مشکلات در دم آوری قهوه و پیشگیری از آنها

  • انتشار : 1403/07/12
  • نویسنده : سارا رمضانی
  • 318

دم کردن قهوه در خانه می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های روز باشد. زمانی که یک فنجان قهوه تازه و خوش طعم در منزل دم می‌کنید و بوی خوب قهوه در فضای خانه شما می‌پیچد، متوجه می‌شوید که لذت نوش جان کردن یک فنجان قهوه‌ای که خودتان دم کرده‌اید، به مراتب بیشتر از قهوه‌هایی است که در کافه تهیه می‌کنید. اما برای این که یک فنجان قهوه با کیفیت و خوش طعم داشته باشید، باید با فوت و فن‌های دم کردن قهوه نیز آشنایی پیدا کنید. آیتم‌هایی مانند کیفیت آب، تازگی قهوه، دمای آب، درجه آسیاب، زمان عصاره‌گیری، نسبت آب و قهوه، و در نهایت تجهیزات از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در دم‌آوری قهوه هستند.

شناخت مشکلات دم‌آوری قهوه و راه حل‌های جلوگیری از آنها، باعث می‌شود که چندین برابر بیشتر از قهوه خود لذت ببرید. بنابراین، اگر می‌خواهید که مانند یک باریستا یک قهوه با کیفیت و عالی دم کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا برخی از مشکلات دم کردن قهوه را برای شما بازگو کنیم. 

مشکلات عصاره گیری قهوه

۱. استفاده از آب با کیفیت پایین

زمانی که حرف قهوه مرغوب و با کیفیت به میان می‌آید، بیشتر افراد فکر می‌کنند که تنها خرید یک قهوه درجه یک کافی است و دیگر می‌توانند یک فنجان قهوه بی‌نظیر داشته باشند؛ اما باید به شما بگوییم که کیفیت آب نیز می‌تواند روی کیفیت نهایی قهوه شما تأثیر بسیاری بگذارد. در واقع یکی از مهم‌ترین مشکلات دم‌آوری قهوه، مربوط به استفاده از آب بی‌کیفیت با آلاینده‌ها و مواد معدنی بسیار است.

کیفیت آب در عصاره گیری قهوه

مشکل کجاست؟
به زبان ساده، مشکل این است که مواد معدنی موجود در آب و سختی آب، می‌تواند کیفیت قهوه شما را پایین آورده و قهوه درجه یک را به یک قهوه بی‌کیفیت تبدیل کند. در صورتی که سختی آب زیاد باشد، مواد معدنی موجود در آن مانند منیزیم و کلسیم هم بیشتر است. این مواد معدنی موجود در آب، می‌توانند در عصاره‌گیری قهوه تأثیر منفی داشته باشند و همچنین عطر و طعم قهوه را تغییر بدهند. 
راه حل چیست؟
راه حل برای دم کردن یک فنجان قهوه خوش‌طعم، این است که از آب‌ نرم با مواد معدنی کمتر استفاده کنید. اگر آب لوله‌کشی منطقه شما سخت است و مواد معدنی بالایی دارد، رسوب می‌کند یا این که طعم مطبوعی ندارد، حتما یک دستگاه تصفیه آب تهیه و با استفاده از آن آب را نرم کنید. این دستگاه‌ها فیلترهایی دارند که در چندین مرتبه، مواد اضافی آب را می‌گیرند و آب مناسب برای دم کردن قهوه به شما تحویل می‌دهند. خرید فیلترهای آب علاوه بر کمک به بهتر شدن کیفیت قهوه، می‌تواند برای سلامتی شما هم مفید باشد. 

بیشتر بخوانید: کافئین انواع قهوه چقدر است؟

۲. استفاده از قهوه کهنه

شاید به گوش شما هم خورده باشد که هر چیزی قدیمی شود، ارزش بیشتری پیدا می‌کند؛ اما به یاد داشته باشید که این موضوع درباره قهوه صدق نمی‌کند. یکی از رایج‌ترین مشکلات دم کردن قهوه، استفاده از قهوه‌های کهنه است که دیگر کیفیت اولیه خود را از دست داده‌اند و طعم و عطر سابق را ندارند. این قهوه‌ها، هر چقدر هم که درجه یک باشند، پس از مدتی دیگر نمی‌توانند مانند یک قهوه تازه، نتیجه مطلوبی به شما بدهند.

دانه قهوه کیفیت بالا

مشکل کجاست؟
دانه‌های قهوه هر چقدر هم که مرغوب باشند، طعم و عطر خود را به مرور زمان از دست می‌دهند. بسته‌های قهوه به صورتی طراحی شده‌اند که دی اکسید کربن را خارج کرده و اجازه ورود اکسیژن را نمی‌دهند. زمانی که قهوه را باز می‌کنید، دانه‌های قهوه با اکسیژن تماس پیدا کرده و فرایندی به نام اکسیداسیون انجام می‌شود. در صورتی که اکسیداسیون زیاد شود و دانه‌های قهوه برای مدت زیادی مصرف نشوند، قهوه‌ای که دم می‌کنید طعم و عطر خاصی نداشته و بیشتر به تلخی نامطبوعی شباهت خواهد داشت.
راه حل چیست؟
تنها راه حل این موضوع این است که به اندازه مصرف خود قهوه تهیه کنید؛ به ویژه اگر پودر قهوه  مصرف می‌کنید. از خرید دانه‌های قهوه و انبار کردن آن مانند برنج و سایر مواد غذایی باید پرهیز کنید. بسته‌های قهوه را بعد از باز کردن خوب بپوشانید و مطمئن شوید که میزان تماس دانه‌های قهوه با اکسیژن به حداقل میزان ممکن برسد. برای ماندگاری بیشتر، خرید دانه قهوه انتخاب مناسب‌تری نسبت به پودر قهوه می‌باشد. همچنین مطمئن شوید که قهوه خود را در یخچال نگهداری نمی‌کنید. نگهداری قهوه در یخچال می‌تواند منجر به کهنه شدن و از دست دادن طعم و عطر دانه‌ها شود. 

محصولات پرطرفدار دلکینی

۳. دمای نادرست آب

دوباره به بحث شیرین تأثیر آب در قهوه‌ای که دم کرده‌اید باز می‌گردیم. می‌بینید که آب یکی از عناصر مهم و بسیار تأثیرگذار در کیفیت و طعم قهوه شماست. یکی از فاکتورهایی که تأثیر آب در این پروسه را افزایش می‌دهد، دمای آن است. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که نوع دم کردن قهوه و در کل نوع قهوه‌ای که استفاده می‌کنید نیز در این موضوع تأثیر بسیاری دارد. برای مثال نوع دم آوری  قهوه عربیکا، قهوه روبوستا و ترکیب عربیکا و روبوستا با یکدیگر فرق دارند.

مشکل کجاست؟

در صورتی که آب به دمای مناسب نرسیده باشد و از ۱۹۵ درجه فارنهایت کمتر باشد، عصاره‌گیری قهوه به درستی صورت نگرفته و در نهایت طعم قهوه‌ دم‌شده، چندان مطلوب نخواهد بود. از طرف دیگر در صورتی که دمای آب بیشتر از ۲۰۵ درجه فارنهایت باشد، باعث سوختن قهوه و تلخ شدن بیش از حد آن می‌شود. دمای پایین آب هنگام دم کردن قهوه منجر به اسیدیته شدن آن و دمای بالا نیز منجر به تلخی بیش از حد یا به اصطلاح، سوختن آن می‌شود.
راه حل چیست؟
بهترین راه حل این است که دمای آب مصرفی خود برای دم کردن قهوه را بین ۱۹۵ تا ۲۰۵ درجه فارنهایت که بهترین دمای ممکن برای دم کردن قهوه است نگه دارید. این دما می‌تواند به شما کمک کند که در مرحله عصاره‌گیری به یک بالانس مناسب برسید و یک فنجان قهوه با طعم مطلوب داشته باشید. برای برخی از متدهای دم‌آوری قهوه مانند کلد برو یا فرنچ پرس، دمای آب می‌تواند از ۱۹۵ درجه فارنهایت کمتر باشد. دستگاه‌های اسپرسوساز یا قهوه‌جوش‌های اتوماتیک، دمای آب را به صورت خودکار تنظیم می‌کنند. 

مطالعه بیشتر: تفاوت قهوه اسپشیالیتی و کامرشیال چیست؟

۴. نسبت نادرست قهوه به آب

تا اینجا متوجه شدیم که آب یکی از مهم‌ترین عناصر برای دم کردن قهوه است و باید به آن توجه زیادی شود. یکی دیگر از ترفندهای دم‌آوری قهوه مربوط به آب، توجه به نسبت قهوه به آب است. معمولا این موضوع یکی از رایج‌ترین مشکلات هنگام عصاره‌گیری قهوه اسپرسو می‌باشد. در صورتی که نسبت قهوه به آب به درستی اندازه گیری نشود، می‌تواند باعث کاهش کیفیت قهوه شما و در نهایت کاهش طعم و عطر آن شود.

نسبت آب و قهوه

مشکل کجاست؟
آب یکی از مهم‌ترین عناصر هنگام عصاره‌گیری و دم کردن قهوه است. در صورتی که آب بیشتری نسبت به قهوه استفاده کرده باشید، قهوه شما آبکی می‌شود و دیگر عطر و طعم اصلی قهوه را نخواهد داشت. از طرف دیگر اگر میزان قهوه نسبت به آب بیشتر باشد، ممکن است تلخی قهوه دم‌شده بیش از حد باشد یا این که مرحله عصاره‌گیری به درستی انجام نشده باشد. 
راه حل چیست؟
این موضوع را در نظر داشته باشید که درصد و نسبت قهوه به آب، به طور معمول به تمایل خود شما بستگی دارد. اگر حس می‌کنید که قهوه شما کمی آبکی است و مرحله عصاره‌گیری به درستی انجام نمی‌شود، نسبت قهوه به آب را کمی تغییر بدهید تا بتوانید بهترین حالت ممکن را پیدا کنید. در نظر داشته باشید که روش دم کردن، ابزار مورد استفاده و همچنین نوع قهوه و درجه آسیاب آن، همگی در طعم نهایی قهوه تأثیر خواهند داشت. 

۵. آسیاب نامناسب

نکته‌ دیگری که‌ عدم رعایت آن می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری در دم کردن قهوه شما شود، آسیاب کردن نامناسب دانه‌های قهوه است. میزان آسیاب کردن قهوه می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی طعم آن داشته باشد؛ چرا که با آسیاب کردن بیش از حد یا کمتر از حد قهوه، ممکن است زمان و نحوه عصاره‌گیری را به طور کلی تغییر دهید.

آسیاب قهوه

مشکل کجاست؟
مشکل اصلی اینجاست که برای آسیاب کردن قهوه به میزان درست و مناسب، باید حتما به نوع قهوه و روش دم کردن آن دقت کنید. مثلا در صورتی که می‌خواهید قهوه را در دستگاه‌های اسپرسوساز دم کنید، باید بدانید قهوه در کمتر از یک دقیقه عصاره‌گیری می‌شود. اگر قهوه به خوبی آسیاب نشده باشد، ممکن است که عصاره‌گیری در این زمان انجام نشده و قهوه عطر و طعم خوبی نداشته باشد. یا اگر بخواهید قهوه عربی را به وسیله دله تهیه کنید، باید درجه آسیاب نسبتا ریز را انتخاب کنید تا به خوبی در آب حل شود. 
راه حل چیست؟
راه حل این است که حتما هنگام آسیاب کردن دانه‌های قهوه، به روش دم‌آوری قهوه‌تان دقت داشته باشید. هر روش دم‌آوری قهوه، درجه آسیاب مختص به خود را نیاز دارد. مثلا اگر معمولا از فرنچ پرس استفاده می‌کنید یا دوست دارید تا قهوه را به روش کلد برو تهیه کنید، می‌توانید دانه‌های قهوه را درشت‌تر آسیاب کنید؛ چرا که در این روش‌ها قهوه مدت زمان بیشتری برای دم کشیدن دارد و می‌تواند عطر و طعم خود را به مرور آزاد کند؛ اما اگر می‌خواهید از دستگاه‌های اسپرسوساز یا موکاپات استفاده کنید، باید قهوه را به خوبی آسیاب کنید. البته دقت داشته باشید که بیش از حد آسیاب کردن قهوه هم باعث می‌شود تا طعم بدی پیدا کند و حتی ممکن است به دستگاه شما هم آسیب برسد. 

برای مطالعه: منظور از موج های قهوه چیست؟

۶. زمان عصاره‌گیری نادرست

زمان عصاره‌گیری یکی از کلیدی‌ترین نکات دم‌آوری قهوه است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. در واقع در مدت‌زمان عصاره‌گیری، عطر و طعم قهوه آزاد می‌شود و اگر این زمان به درستی اندازه گیری نشود، طعم قهوه ممکن است یا به تلخی برود، یا این که به صورت کلی آبکی و بدون طعمی برجسته باشد.

زمان عصاره گیری قهوه

مشکل کجاست؟
در ابتدای عصاره‌گیری، قهوه یک طعم نمکی و شور خواهد داشت؛ اما هر چه عصاره‌گیری جلوتر می‌رود، شکر طبیعی آزاد شده و به این طعم غلبه می‌کند. پس از آن، میزان اسیدیته و ترشی قهوه بیشتر می‌شود و تا یک حد مشخصی به قهوه طعم خوب و مطلوبی می‌دهد. اگر این زمان بیش از حد ادامه پیدا کند، کم کم باعث می‌شود تا طعم قهوه بد شده و رو به ترشی برود. پس از ترش شدن، اگر عصاره‌گیری همچنان ادامه داشته باشد، باعث تلخ شدن طعم قهوه خواهد شد. 

راه حل چیست؟
بهترین راه حل این است که با توجه به نوع قهوه‌ای که در دست دارید و روش دم‌آوری قهوه خود، بهترین زمان عصاره‌گیری را تعیین کنید. به طور معمول اگر قهوه شما به خوبی آسیاب شده باشد، به زمان دم کشیدن و عصاره‌گیری کمتری هم نیاز دارد؛ اما اگر می‌خواهید از روش‌هایی مانند فرنچ پرس و کلد برو استفاده کنید، مطمئن شوید که قهوه‌ها خیلی ریز آسیاب نشده باشند. 

۷. استفاده از تجهیزات نامناسب

نکته دیگر مهم برای دم‌آوری قهوه، استفاده از تجهیزات مناسب و حرفه‌ای است. بخش عمده‌ای از مطلوب بودن طعم قهوه‌های کافه‌ها، به دلیل استفاده از تجهیزات مناسب و درست است. داشتن تجهیزات مناسب برای دم کردن قهوه، مانند داشتن رنگ‌های درجه یک برای نقاشی یک تابلوی زیباست. در صورتی که از بوم خوب و رنگ‌های با کیفیت استفاده نکنید، ممکن است بهترین نتیجه ممکن را نیز دریافت نکنید.

تجهیزات مناسب برای عصاره گیری قهوه

مشکل کجاست؟
مشکل اصلی این است که استفاده از تجهیزات نامناسب به ویژه آسیاب نامناسب، می‌تواند منجر به از دست رفتن طعم و عطر قهوه شود. در ابتدا باید در نظر داشته باشید که آسیاب کردن قهوه، مرحله بسیار مهمی است. در صورتی که از آسیاب نامناسب استفاده کنید، کنترلی بر روی میزان آسیاب شدن ندارید. سایر تجهیزات مانند دستگاه قهوه‌جوش، اسپرسوساز، فرنچ پرس و سایر تجهیزات نیز چنین تأثیری را خواهند داشت.
راه حل چیست؟
به هیچ عنوان از تجهیزاتی که مخصوص قهوه نیستند مانند آسیاب‌های ادویه و… استفاده نکنید. هنگام خرید دستگاه حتما توجه کنید که دستگاه شما استانداردهای لازم را داشته باشد و بتواند یک فنجان قهوه مطلوب را به شما تحویل بدهد. همچنین ابتدا روش کار با دستگاه خود را به خوبی یاد بگیرید و با تنظیمات آن آشنایی داشته باشید. در این صورت می‌توانید بهترین قهوه خانگی را در کمترین زمان ممکن نوش جان کنید. 

سخن پایانی
در این مطلب با برخی از مهم‌ترین مشکلات دم‌آوری قهوه، علت بروز این مشکلات و راه حل جلوگیری از بروز آنها آشنا شدیم. یکی از مهم‌ترین عناصری که در طعم و عطر قهوه شما تأثیر می‌گذارد، آب است. دمای آب و میزان خلوص آن، فاکتورهای مهمی هستند که طعم نهایی فنجان قهوه خانگی شما را تعیین می‌کنند. سایر فاکتورهای مهم هنگام دم کردن قهوه شامل استفاده از تجهیزات قهوه، نگهداری قهوه به روش صحیح، آسیاب کردن مناسب قهوه و… می‌شوند. برای دم‌آوری قهوه در خانه، علاوه بر موارد فوق، مطمئن شوید که قهوه درجه یک و عالی نیز تهیه کرده باشید. برای تهیه قهوه مرغوب، می‌توانید به کارخانه قهوه دلکینی اعتماد کنید و از بابت کیفیت و درجه آسیاب مختص روش دم‌آوری خود خاطرجمع باشید. 

سؤالات متداول

۱. بهترین روش دم‌آوری قهوه چیست؟
روش‌های تهیه قهوه در خانه با توجه به موارد زیادی مانند نوع قهوه، میزان آسیاب شدن آن و تجهیزاتی که فرد در دسترس دارد، متفاوت هستند. 

۲. بهترین ترفند دم‌آوری قهوه چیست؟
بهترین ترفند دم‌آوری قهوه‌ای با کیفیت و مطلوب توجه به نوع قهوه، خلوص و دمای آب، تجهیزات به کار رفته، زمان عصاره‌گیری قهوه و… است.

۳. خلوص آب در طعم قهوه تاثیر دارد؟
آب‌های سخت دارای مواد معدنی بسیاری مانند منیزیم و کلسیم هستند که این مواد در طعم قهوه و نحوه عصاره‌گیری آن تاثیر بسیاری زیادی می‌گذارند.

منابع:

EQUAL EXCHANGE

cartelroasting

javapresse

مقالات مرتبط با دم‌آوری قهوه

قهوه ترک فرانسه و اسپرسو تفاوت در چیست؟

آسیاب قهوه ترک بسیار ریز و آردی شکل است و با ابزار دم‌آوری با نام جذوه دم‌آوری می‌شود. قهوه اسپرسو هم آسیاب ریز دارد اما کمی درشت‌تر از قهوه ترک. قهوه اسپرسو همانطور که از نامش پیداست، با ماشین اسپرسو دم‌آوری می‌شود. از طرفی قهوه فرانسه با درجه آسیاب درشت و در فرنچ‌پرس دم‌آوری می‌شود.

طرز تهیه اصولی قهوه با فرنچ پرس

دم آوری قهوه فرانسه با فرنچ پرس به زبان ساده شامل چهار مرحله آسان است: پودر قهوه را داخل فرنچ پرس بریز، آب داغ را اضافه کن، کمی صبر کن و پیستون را فشار بده! به همین سادگی یک فنجان قهوه فرانسه خواهید داشت

منظور از قهوه آندر under و اُور over چیست؟

در صورتی که عصاره‌گیری قهوه کمتر از میزان کافی انجام شود، قهوه شما آندر و اگر بیش از حد قهوه را عصاره‌گیری کنید، قهوه‌تان اور خواهد شد.

نظرات کاربران
captcha

محصولات مرتبط

قهوه قهوه
دمنوش دمنوش