0
shortlogoخانه حساب کاربری سبد خرید0

منظور از دیفکت قهوه چیست و انواع آن کدامند

  • انتشار : 1403/05/02
  • نویسنده : سارا رمضانی
  • 237

دیفکت قهوه در مراحل مختلفی از‌ جمله کاشت دانه‌، برداشت آنها یا حتی نگهداری دانه‌های قهوه ممکن است رخ بدهد. دیفکت قهوه به هر دلیلی که رخ داده باشد، روی کیفیت آن تأثیر گذاشته و باعث می‌شود تا قهوه، عطر و طعم مطلوب خود را از دست بدهد. به همین دلیل، اگر کافی شاپ یا قهوه فروشی دارید یا این که می‌خواهید بهترین قهوه ممکن را در خانه دم کنید، باید حتما بدانید منظور از دیفکت قهوه چیست و انواع آن کدام‌اند. در ادامه با دلکینی همراه باشید تا هر آنچه را که باید درباره دیفکت قهوه و انواع آن بد‌انید، توضیح دهیم.

انواع دیفکت قهوه کدامند؟

دیفکت قهوه چیست؟

دیفکت قهوه به زبان ساده، ایراداتی است که در دانه‌های قهوه پدید می‌آید. انواع مختلفی از دیفکت قهوه وجود دارد که مشکلات متفاوتی به وجود آورده و تأثیر منفی روی کیفیت قهوه می‌گذارد. قهوه‌های سبزی که در بازار با قیمت بسیار پایین عرضه می‌شوند، معمولا دارای یک یا چند دیفکت جدی بوده و کیفیت مناسبی ندارند. حتی اگر این قهوه را با بهترین روش رست کرده، دی گس کردن آن را هم کامل کرده و با بهترین دستگاه‌های قهوه‌ساز یا اسپرسوساز دم کنید، باز هم کیفیت مطلوبی نداشته و عطر و طعم دلخواه را به شما نمی‌دهند. حتی گاهی این دیفکت‌ها و دانه‌های مشکل‌دار، ممکن است تهدیدی برای سلامت انسان باشند. دیفکت دانه‌های قهوه می‌تواند در مراحل مختلف نگهداری قهوه و به دلایل مختلفی رخ بدهد. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل دیفکت قهوه را بررسی می‌کنیم. 

دیفکت قارچی (Moldy Beans)

یکی از شدید‌ترین انواع دیفکت قهوه، دیفکت قارچی است. این نوع از دیفکت، تأثیری بسیار شدید روی طعم قهوه دارد و حتی بعد از رست کردن و دم کردن قهوه هم می‌توان طعم قارچ یا کپک را در آن حس کرد. این قهوه‌ها عطر خوبی هم ندارند و علاوه بر تمامی این مشکلات، خوردن آن تهدید بزرگی برای سلامتی انسان محسوب می‌شود. اگر در قهوه‌ای که به‌تازگی خریده‌اید دیفکت قارچی مشاهده می‌کنید، بهتر است کل بسته را بررسی کنید. در صورتی که تعداد دانه‌های مبتلا به قارچ کم‌ بود، می‌توانید آنها را خارج کرده و باقی قهوه را پس از چند روز استفاده کنید؛ اما اگر تعداد دانه‌های آلوده زیاد بود، به احتمال زیاد مدت زیادی از رشد قارچ گذشته و باید کل بسته را دور بیندازید. این نوع از دیفکت معمولا در مرحله نگهداری و به دلیل رطوبت بالای هوا رخ می‌دهد.

محصولات پیشنهادی

دیفکت دانه ترش (Sour Beans)

دیفکت دانه ترش به‌ اندازه دیفکت قارچی خطرناک نیست، اما شدت تأثیر آن در عطر و طعم قهوه دم‌شده به همان اندازه زیاد است. دانه‌هایی که دچار دیفکت دانه ترش شده باشند، رنگی زرد مایل به قهوه‌ای دارند و بوی شدید ترشیدگی می‌دهند. این بو حتی بعد از رست کردن قهوه هم از بین نرفته و مزه ترش و زننده‌ای به قهوه شما می‌دهد. دانه‌های ترش خطر جدی برای سلامتی ندارد و می‌توان هنگام مشاهده آنها در بین دانه‌های قهوه، آنها را جدا کرده و باقی قهوه را رست کرد. این مشکل در مراحل مختلف و به دلایل متعددی رخ می‌دهد. برخی از این دلایل شامل دیر چیدن گیلاس‌های قهوه، عملیات تخمیر در محیط نامناسب و غیر بهداشتی، مرطوب بودن محل نگهداری، مرطوب بودن محل تخمیر، تخمیر با سرعت پایین یا تخمیر بیش‌ از‌ حد به وجود می‌آید. 

دیفکت دانه سیاه (Black Beans)

یکی از شدید‌ترین و واضح‌ترین انواع دیفکت قهوه، دیفکت دانه سیاه است. این دیفکت را به‌راحتی می‌توانید هنگام خرید قهوه‌های سبز مشاهده کنید. چرا که بخشی از دانه یا حتی کل آن به رنگ سیاه در می‌آیند. تنها چند دانه سیاه در بین دانه‌های قهوه کافی است تا باعث آلوده شدن کل قهوه‌ شود. دلایل مختلفی برای بروز این دیفکت وجود دارد که مهم‌ترین آنها شامل عدم رشد کافی قهوه، تخمیر بیش‌ از‌ حد، آبیاری نا‌مناسب و بیماری‌های قارچی گیاه می‌شود. این نوع از دیفکت، تأثیر بسیار شدیدی روی عطر و طعم قهوه داشته و عطری شبیه به ماهی مرده به آن می‌دهد. 

دیفکت دانه سیاه

دیفکت دانه آفت زده (Insect Damaged Beans)

گاهی ممکن است که دانه‌های قهوه به دلیل حمله حشرات آسیب ببینند. این مشکل می‌تواند هنگامی که هنوز دانه‌های قهوه برداشت نشده‌اند یا زمان نگهداری دانه‌های سبز در انبار به وجود بیاید. دیفکت دانه آفت‌زده باعث می‌شود تا دانه‌ها ترش شده و طعمی کپکی داشته باشند. دانه‌های آفت‌زده در اکثر مواقع دیفکت خود را به دانه‌های دیگر انتقال نمی‌دهند. بنابراین اگر تعداد آنها اندک است، می‌توان آنها را از سایر دانه‌ها جدا کرد و سپس دانه‌های دیگر را رست و استفاده کرد. 

دیفکت آفت زده در قهوه ها

دیفکت دانه سرما زده (Frost Damaged Beans)

حتما تا‌ به‌ حال با اصطلاح سرمازدگی برای بسیاری از محصولات کشاورزی روبه‌رو شده‌اید. باید بگوییم که قهوه هم یکی از محصولات کشاورزی در معرض خطر سرمازدگی است. دانه‌های قهوه که روی درخت سرما‌زده باشند، عطر و طعم خود را از دست می‌دهند. در صورتی که درجه سرمازدگی بسیار بالا باشد نیز این سرمازدگی منجر به بد‌طعم شدن قهوه به‌ طور‌ کلی می‌شود. این مشکل تنها در زمانی رخ می‌دهد که دمای محیط به‌ صورت ناگهانی کاهش پیدا کرده و دانه‌های قهوه روی درخت هنوز نرسیده باشند. دیفکت سرمازدگی برای سلامت انسان مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما دانه‌ قهوه سرمازده طعم مطلوبی فراهم نمی‌کند. 

دیفکت کپک زدگی (Fungal Damage)

دیفکت کپک‌زدگی نیز یکی از خطرناک‌ترین و جدی‌ترین دیفکت‌های قهوه است. بیشتر اوقات به دلیل تمیز نبودن محیط تخمیر و نگهداری دانه‌های سبز قهوه این دیفکت رخ می‌دهد. کپک‌زدگی دانه‌های قهوه باعث می‌شود تا قهوه مزه ترش و زننده و طعمی شبیه به پلاستیک داشته باشد. اگر تا‌ به‌ حال برای شما پیش‌ آمده که قهوه بوی پلاستیک بدهد، به احتمال زیاد دانه‌های قهوه دچار دیفکت کپک‌زدگی بوده‌اند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، بهترین راه‌ حل این است که محیط نگهداری و تخمیر قهوه کاملا بهداشتی باشد. همچنین هنگام برداشت قهوه باید از برداشتن دانه‌هایی که به روی زمین افتاده‌اند خودداری کرد. این دانه‌ها در ۹۰ درصد مواقع باعث بروز دیفکت در سایر دانه‌های قهوه می‌شوند.

دیفکت دانه قهوه کپک زده

 

دیفکت پوسته خالی (Shells/Ears)

دیفکت پوسته خالی، به ایرادی گفته می‌شود که دانه‌های قهوه مانند یک صدف توخالی به نظر می‌رسند. این شرایط خطرناک نیست، اما این دانه‌ها هنگام رست شدن بیش‌ از‌ حد رست شده و در‌ نهایت می‌سوزند. سوختن دانه‌های قهوه هنگام رست شدن  طعمی بد‌، مانند طعم مواد شیمیایی به قهوه شما می‌دهد. دیفکت پوسته خالی از همان ابتدا و زمان رشد دانه قهوه رخ داده و یک مشکل ژنتیکی محسوب می‌شود. همان‌طور که گفتیم این دانه‌ها سلامت انسان را تهدید نکرده و اگر تعداد آن کم‌ است، می‌توانید آنها را از سایر دانه‌ها جدا کنید. 

محصولات پیشنهادی

دیفکت مواد خارجی (Foreign Matter)

دیفکت مواد خارجی قهوه به شرایطی گفته می‌شود که مواد دیگر مانند چوب، سنگ یا هر چیز دیگری در بین دانه‌های قهوه مشاهده شود. تأثیر این نوع دیفکت قهوه روی عطر و طعم آن بسیار پایین بوده و در صورتی که پیش از فرایند رست کردن، آنها را از سایر دانه‌ها جدا کنید، مشکلی پیش نمی‌آید. در فرایند رست کردن، برخی از مواد خارجی می‌توانند سبب سوختن دانه‌ها شوند و برخی دیگر بسته به ماهیت خود ممکن است واکنش‌های شیمیایی نشان داده و عطر و طعم دانه‌ها را تغییر بدهند. این مشکل زمانی به وجود می‌آید که دانه‌های قهوه را از زمین جمع کنند یا این که محیط تخمیر و نگهداری آنها تمیز نباشد. 

دیفکت دانه های کریستالی شده (Crystallised Beans)

دیفکت دانه‌های کریستالی‌شده به طور معمول باعث می‌شود تا دانه‌های قهوه به رنگ آبی و خاکستری درآیند. این دانه‌ها چندان تأثیری روی طعم قهوه ندارند، اما اگر تعداد آنها زیاد باشد، قهوه عطر خود را از دست داده و طعم جالبی نخواهند داشت. دانه‌های قهوه کریستالی‌شده هنگام رست کردن کاملا شکسته می‌شوند و این موضوع فرایند دی گس را تشدید می‌کند. اگر دانه‌ها تمامی دی اکسید کربن خود را از دست بدهند، عطر و طعم خود را هم از دست داده و دیگر کیفیت مطلوب را نخواهند داشت. توصیه می‌شود که این دانه‌ها پیش از رست شدن، از سایر دانه‌های قهوه جدا شوند. 

سخن پایانی
 کارخانه قهوه دلکینی با دقت و توجه ویژه‌ای دانه‌های قهوه را از مزارع معتبر و تحت پروتکل‌های سخت‌گیرانه خود خریداری می‌کند. این فرآیند به‌گونه‌ای طراحی شده است که اطمینان حاصل شود دانه‌های سبز بدون هیچ دیفکت و نقصی به دست ما می‌رسند. ما به‌طور کامل از سلامت و کیفیت دانه‌های قهوه مطمئن هستیم تا بتوانیم بهترین فنجان قهوه با عطر و طعم فوق‌العاده را برای شما فراهم کنیم.

منبع:
coffeebeanroad.com

سؤالات متداول

1. منظور از دیفکت قهوه چیست؟
دیفکت قهوه به آسیب‌هایی گفته می‌شود که گاهی باعث تغییر شکل ظاهری دانه‌های قهوه مانند خالی شدن پوسته، شکسته شدن، تغییر رنگ و … می‌شود. دیفکت قهوه روی عطر و طعم نهایی آن تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد.

۲. دیفکت قهوه خطرناک است؟
میزان خطرناکی دیفکت قهوه به نوع آن بستگی دارد. به طور معمول دیفکت‌هایی مانند دیفکت قارچی یا دیفکت کپک بسیار خطرناک بوده و می‌تواند سلامت انسان را تهدید کند. 

۳. دیفکت قهوه روی طعم آن تأثیر دارد؟
دیفکت قهوه یکی از مواردی است که روی عطر و طعم قهوه تأثیر زیادی می‌گذارد. میزان و شدت این تأثیر به نوع دیفکت و تعداد دانه‌هایی که مشکل دارند بستگی دارد. 

۴. روش شناسایی دیفکت قهوه به چه صورت است؟
هر‌کدام از انواع مختلف دیفکت قهوه تأثیر جداگانه‌ای روی شکل ظاهری آن خواهد داشت. برای شناسایی دیفکت قهوه، ابتدا باید با انواع آن آشنایی داشته باشید.

مقالات پیشنهادی

تفاوت قهوه اسپشیال و کامرشیال چیست

تفاوت قهوه‌ کامرشیال و اسپشیال در کنترل کیفیت آن ها است این موارد شامل شکل، رنگ و سایز دانه‌ ها، رطوبت دانه‌ ها، درجه برشته کاری آن ها، طعم، عطر، شیرینی و تلخی قهوه و ... می باشد

منظور از قهوه آندر under و اُور over چیست؟

در صورتی که عصاره‌گیری قهوه کمتر از میزان کافی انجام شود، قهوه شما به اصطلاح آندر و اگر بیش از حد قهوه را عصاره‌گیری کنید، قهوه‌تان اور خواهد شد.

تفاوت قهوه دمی و اسپرسو-کدام یک بهتر است

قهوه دمی با ابزارهای دم‌آوری همچون موکاپات، ایروپرس، کمکس و فرنچ پرس تهیه می‌شود و به‌طور کلی طعم ملایم و متعادلی دارد. از طرفی، قهوه اسپرسو توسط دستگاه اسپرسوساز با استفاده از فشار بالا، در مدت‌زمانی کوتاه تهیه می‌شود و طعم قوی و غنی‌تری دارد. این دو نوع قهوه از نوع روست دانه قهوه گرفته تا نحوه عصاره‌گیری، تفاوت‌های چشم‌گیری با یکدیگر دارند.

نظرات کاربران
captcha
بهرام
فک کنم فقط دیفکت دانه آفت زده رو فقط ما میتونیم از ظاهرش متوجه بشیم که اونم با دونه های سالم قاطی میکنن و به چشم نمیاد. من خودم چند سال از مغازه های قهوه فروشی قهوه میگرفتمو خیر سرم خیالم راحت بود. گاهی هم دچار مسمویت میشدم اما اصلا فکر نمیکردم از قهوه باشه و همچنان ادامه میدادم. الان مدتیه متوجه شدم قهوه چقدر تخصصیه و به نظر بهتره قهوه های کارخونه ای و بسته بندی شده بخریم تا قهوه های فله ای که تو مغازه میفروشن. قهوه های کارخونه ای حداقل نظارت بهداشت رو دارن و با دستگاه هاشون قهوه های یکدستی رو اماده میکنن.
ثبت پاسخ

(0)
(0)

مریم حسینی
این دیکفت قهوه تو دونه های روست شده ای ک تو بازار هستنم معلومه؟ ما از کجا بفهمیم که دونه قهوه ای که میخریم اینجوری نیست؟
ثبت پاسخ

(0)
(0)

قهوه قهوه
دمنوش دمنوش