0
shortlogoخانه حساب کاربری سبد خرید0

تفاوت قهوه دمی و اسپرسو-کدام یک بهتر است

  • انتشار : 1403/02/05
  • نویسنده : سارا رمضانی
  • 335

مقایسه قهوه دمی و اسپرسو؛ کدام یک بهتر است؟

آیا طرفدار دو آتیشه قهوه هستید؟ از آن دسته افرادی که تا قهوه خود را میل نکنند، میلی به ادامه دادن روز خود ندارند؟ از چنین کسی انتظار می‌رود با انواع قهوه آشنا باشد، اما آیا شما فرق اسپرسو با قهوه دمی را می‌دانید؟ اگر پاسختان منفی است، با دلکینی در ادامه همراه باشید.
قهوه دمی با ابزارهای دم‌آوری همچون موکاپات، ایروپرس، کمکس و فرنچ پرس تهیه می‌شود و به‌طور کلی طعم ملایم و متعادلی دارد. از طرفی، قهوه اسپرسو توسط دستگاه اسپرسوساز با استفاده از فشار بالا، در مدت‌زمانی کوتاه تهیه می‌شود و طعم قوی و غنی‌تری دارد. این دو نوع قهوه از نوع روست دانه قهوه گرفته تا نحوه عصاره‌گیری، تفاوت‌های چشم‌گیری با یکدیگر دارند. هر کدام از این قهوه‌ها می‌توانند تجربه‌ بی‌نظیری برای شما به ارمغان بیاورند و اینکه بگوییم کدامیک به دیگری برتری دارد، چندان درست نیست و به سلیقه شخصی افراد برمی‌گردد. در ادامه بیشتر با اسپرسو، قهوه دمی، طرز تهیه و البته تفاوت‌های آنها آشنا خواهید شد.

مقایسه قهوه دمی و اسپرسو

اسپرسو چیست؟

اسپرسو، نوعی قهوه است که با دستگاه اسپرسوساز تهیه می‌شود. در این روش، آب داغ از قهوه‌ای که مناسب دستگاه اسپرسوساز آسیاب شده، در فشار بالا عبور داده شده و یک فنجان قهوه قوی به وجود می‌آورد. اولین دستگاه اسپرسوساز در اواخر قرن ۱۹ میلادی اختراع شد و از آن زمان به‌عنوان عضوی جدانشدنی از کافه و رستوران‌ها شناخته می‌شود. برای لذت‌بردن از اسپرسو می‌توانید آن را به صورت شات‌های کوچک یا در نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو نظیر آمریکانو، لاته، موکا، کاپوچینو یا ماکیاتو نوش جان کنید.

طرز تهیه اسپرسو

برای تهیه قهوه اسپرسو، حتما به دستگاه اسپرسوساز نیاز دارید. دستگاه‌‌های نیمه‌صنعتی گزینه خوبی برای استفاده خانگی هستند. برای تهیه اسپرسو با دستگاه، کافی است قهوه‌ای را که با درجه مناسب آسیاب شده درون پرتافیلتر بریزید، آن را تَمپ یا همان فشرده کنید و سپس پرتافیلتر را به دستگاه متصل کرده و با فشردن کلید مربوطه، فرآیند عصاره‌‌گیری را آغاز کنید.

انواع اسپرسوساز

قهوه های مناسب دستگاه اسپرسو

نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو

با اسپرسو می‌توانید رنج وسیعی از نوشیدنی‌ها را امتحان کنید. طرز تهیه محبوب‌ترین نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو عبارت‌اند از:

  • لاته: با دستگاه اسپرسوساز فوم‌گیری شیر را انجام دهید و با رعایت نسبت ۱ به ۳ اسپرسو به شیر، فوم شیر و اسپرسو را با هم ترکیب کنید. به این ترکیب لاته گفته می‌شود که در صورت تمایل می‌توانید یخ یا شیرین‌کننده دلخواهتان را به آن اضافه کنید.
  • آمریکانو: تقریبا دو برابر میزان اسپرسو یا به دلخواه بیشتر، آب داغ حدود ۹۳ درجه به اسپرسو اضافه کنید.
  • کاپوچینو: برای تهیه کاپوچینو، به یک نسبت فوم شیر، شیر داغ و اسپرسو را با هم ترکیب کنید.
  • موکا: اگر به لاته شکلات، پودر کاکائو یا سیروپ شکلات اضافه کنید، موکا خواهید داشت.
  • فراپاچینو: اگر ترکیب شیر، اسپرسو و یخ را در مخلوط‌کن بریزید، فراپاچینو به دست می‌آید. 

انواع نوشیدنی های برپایه قهوه

قهوه دمی چیست؟

قهوه دمی، همان‌طور که از نامش برمی‌آید، از دم‌آوری قهوه آسیاب‌شده با آب داغ درست می‌شود. روش‌های مختلفی برای دم کردن قهوه وجود دارد که هر کدام به ابزار متفاوتی نیاز دارند. برعکس اسپرسو، بیشتر حجم قهوه دمی را آب تشکیل می‌دهد و طعم ملایم‌تری نیز دارد.

طرز تهیه قهوه دمی

هر کدام از روش‌های مختلف دم‌آوری قهوه، قهوه‌ای با عطر و طعم منحصربه‌فرد خود ارائه می‌دهند. جالب است بدانید خود اسپرسو، نوعی دم‌آوری قهوه به شمار می‌آید. برخی از ابزارهای دم‌آوری قهوه همچون کمکس از روش دم‌آوری چکه‌ای استفاده می‌کنند و برخی دیگر از روش فشار. بعضی از معروف‌ترین ابزارهای دم‌آوری قهوه عبارت‌اند از:

  • فرنچ پرس
  • V 60
  • کمکس
  • ایروپرس
  • سایفون

انواع دم افزارهای قهوه

تفاوت قهوه دمی و اسپرسو

۱. نژاد قهوه:

انتخاب نژاد مناسب قهوه، قبل از آماده سازی قهوه، تاثیر بسیاری بر تجزبه طعم آن خواهد داشت. پیشنهاد می‌شود برای دم‌آوری قهوه دمی، از نژاد عربیکا استفاده شود تا عطر و طعم دل‌انگیز آن حس شود. از آن‌سو برای تهیه و خرید قهوه اسپرسو، دستمان در انتخاب نژاد قهوه باز است و می‌توان از قهوه روبوستا، قهوه عربیکا و یا میکس قهوه عربیکا و روبوستا استفاده کرد.

Robusta & Arabica

2. درجه آسیاب

درجه آسیاب دانه قهوه، از مهم‌ترین تفاوت‌های قهوه دمی و اسپرسو است. دانه قهوه برای استفاده در دستگاه اسپرسو، باید به‌ اندازه‌ای آسیاب شود که چیزی شبیه به پودر قهوه شکل بگیرد. در مقابل، معمولا برای ابزارهای مورداستفاده در تهیه قهوه دمی، از آسیاب متوسط قهوه استفاده می‌شود. در صورتی که آسیاب قهوه به درستی انجام نشود، عصاره‌گیری یا بیش از حد انجام می‌شود یا کمتر از حد و در هر دو صورت، نتیجه نهایی مطلوب نخواهد بود.

درجه آسیاب قهوه چقدر باشد مناسب است؟

3. ابزار مورد نیاز

همان‌طور که پیش از این گفتیم، برای تهیه اسپرسو فقط و فقط از دستگاه اسپرسوساز باید استفاده کنید. این در حالی است که برای قهوه دمی، رنج گسترده‌ای از ابزارهای دم‌آوری قهوه وجود دارد و نیازی نیست هزینه هنگفتی بابت آنها بپردازید. 

4. طعم و بادی

به‌واسطه فشار بسیار بالایی که در تهیه اسپرسو به کار می‌رود، قهوه‌های دمی طعم سنگین و بادی قوی اسپرسو را ندارند. در واقع در قهوه‌های دمی حجم بالایی از آب وجود دارد و به‌طور کلی حس و طعم سبک‌تری در دهان ایجاد می‌کنند. 

5. میزان کافئین

اسپرسو به‌ازای هر گرم، میزان کافئین بیشتری نسبت به قهوه دمی دارد. با وجود این، از آنجایی که قهوه دمی در حجم بیشتری سرو می‌شود، احتمالا هنگام نوشیدن آن کافئین بیشتری نسبت به اسپرسو مصرف می‌کنید. برای مثال، تقریبا در هر ۳۰ گرم اسپرسو ۶۳ میلی‌گرم و در هر ۳۰ گرم قهوه دمی ۱۲ میلی‌گرم کافئین وجود دارد.قهوه دمی در هر وعده معمولا بیشتر از ۲۰۰ گرم سرو می‌شود و مجموع کافئین موجود در قهوه دمی از یک فنجان اسپرسو بیشتر خواهد بود.

 
6. زمان آماده‌سازی 

فرایند تهیه قهوه دمی، کمتر از تهیه اسپرسو طول می‌کشد. در کمتر از ۳۰ ثانیه می‌توانید با دستگاه اسپرسوساز، عصاره‌گیری را انجام دهید و یک یا دو فنجان اسپرسو تحویل بگیرید، این در حالی است که بیشتر روش‌های دم‌آوری قهوه بیش از ۵ دقیقه زمان می‌برند. 

7. نحوه عصاره‌گیری

دستگاه اسپرسوساز از فشار برای عصاره‌گیری استفاده می‌کند. ابتدا از فشار برای فشرده‌سازی یا همان تمپ کردن قهوه در پرتافیلتر استفاده می‌کنید و هنگام عصاره‌گیری نیز، دستگاه آب را با فشار از قهوه عبور می‌دهد. در مقابل، بیشتر ابزارهای تهیه قهوه دمی از جاذبه برای عصاره‌گیری استفاده می‌کنند. بسته به روش دم‌آوری قهوه، آب داغ از بالا روی پودر قهوه سرازیر شده و قهوه دم‌آوری‌شده با عبور آب از پودر قهوه، در انتهای ظرف جمع می‌شود.

عصاره گیری قهوه دمی

8. میزان سرو

در هر بار تهیه قهوه اسپرسو، تنها یک یا دو فنجان اسپرسو می‌توانید تهیه کنید، این در حالی است که قهوه دمی در حجم بالاتری تهیه می‌شود.

9. درجه برشته‌کاری

معمولا از درجه روست یا برشته‌کاری متفاوتی برای دانه‌های قهوه در تهیه اسپرسو و قهوه دمی استفاده می‌شود. برای مثال، معمولا برای تهیه اسپرسو از روست‌های دارک‌ یا مدیوم روست استفاده می‌شود. برای تهیه قهوه دمی معمولا از روست مدیوم یا لایت استفاده می‌شود تا پیچیدگی طعم دانه‌ها در طی فرایند طولانی عصاره‌گیری، بهتر استخراج شود.

برشته کاری قهوه

سخن پایانی
با وجود تفاوت‌های اسپرسو و قهوه دمی، می‌توان این دو نوع قهوه را دو دنیایی مجزا دانست. هر دوی این قهوه‌ها، طرفداران مختص به خود را دارند و می‌توانند تجربه‌ای فوق‌العاده برای مصرف‌کننده باشند. درجه برشته‌کاری و آسیاب قهوه، از مهم‌ترین تفاوت‌های قهوه دمی و اسپرسو است. فرقی نمی‌کند ترجیح شما کدام روش دم‌آوری است، در هر صورت می‌توانید قهوه موردعلاقه‌تان را با آسیاب و روست مناسب از فروشگاه قهوه دلکینی تهیه کنید. کافی است سری به لیست محصولات سایت زده و روست مدنظر با آسیاب مناسب ابزارتان را انتخاب و خرید قهوه خود را براساس نیاز خود انجام دهید.

از نظر شما اسپرسو بهتر است یا قهوه دمی؟ کدام روش دم‌آوری قهوه را بیشتر از همه میپسندید؟

مقالات پیشنهادی

خواص قهوه کدامند-تاثیر قهوه بر سلامت بدن

وقتی یه نوشیدنی طرفدارهای زیادی پیدا میکنه، شایعه‌ها یکی یکی شروع می‌شه! در مورد قهوه هم یک سری شایعه‌ها مبنی بر بیماریزا بودنش وجود داره که میخوایم یکی یکی اونا رو با هم بررسی کنیم، ببینیم دنیا دست کیه!

آشنایی کامل با منوي كافي شاپ-حرفه‌ ای سفارش بده

تا حالا همه ما تو موقعیتی قرار گرفتیم که منوی کافی شاپ جلوی ما بوده اما شناخت درستی از اسم‌ها نداشتیم و نمیدونستیم کدوم رو باید انتخاب کنیم. اما الان وقتشه که منوی کافه رو یاد بگیری و حرفه‌ای سفارش بدی.

کدام قهوه بیشترین و قوی ترین کافئین را دارد؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل همه افراد برای نوشیدن قهوه، دریافت کافئین می‌باشد. اما کدام قهوه بیشترین کافئین را دارد؟ صبح خود را با چه قهوه‌ای آغاز کنیم؟

سؤالات متداول

1. آیا می‌توان بدون دستگاه اسپرسوساز، اسپرسو تهیه کرد؟
خیر. تهیه اسپرسو فقط با دستگاه امکان‌پذیر است.
۲. آیا کافئین اسپرسو بیشتر از قهوه دمی است؟
اگر میزان کافئین حجم یکسانی از اسپرسو و قهوه دمی را مقایسه کنیم، اسپرسو کافئین بیشتری دارد، اما از آنجایی که معمولا قهوه دمی در حجم زیادی مصرف می‌شود، میزان کافئین بیشتری وارد بدن می‌شود.
۳. آیا قهوه دمی سالم‌تر از اسپرسو است؟
خیر. این دو نوع قهوه در این زمینه تفاوتی ندارند و هردو به یک اندازه برای بدن مفید هستند. در صورت تمایل می‌توانید مطلب تاثیر قهوه بر سلامت بدن را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

منابع:

yummy

masterclass

نظرات کاربران
captcha
قهوه قهوه
دمنوش دمنوش