0
shortlogoخانه حساب کاربری سبد خرید0

بهترین زمان نوشیدن قهوه چه موقع است

  • انتشار : 1403/05/02
  • نویسنده : سارا رمضانی
  • 299

از قدیم‌الایام، قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان بوده و به جزئی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده است. این وابستگی به‌گونه‌ای است که بسیاری از افراد نمی‌توانند روز خود را بدون نوشیدن قهوه آغاز کنند. اما تا به حال از خود پرسیده‌اید که بهترین زمان نوشیدن قهوه چه زمانی است؟ برای اینکه پاسخ این سؤال را دریافت کنید، ابتدا باید با کورتیزول آشنا شوید. پس از معرفی کورتیزول، درمورد بهترین و بدترین زمان نوشیدن قهوه صحبت می‌کنیم و همه ابهامات شما را در این زمینه، رفع خواهیم کرد. با دلکینی همراه باشید.

بهترین زمان نوشیدن قهوه

کورتیزول چیست؟

کورتیزول یا همان هورمون استرس، هورمونی است که می‌تواند تمرکز و هوشیاری را افزایش دهد. بدن ما پس از بیدارشدن کورتیزول ترشح می‌کند تا هوشیاری ما را بالا ببرد. حال شاید با خود بگویید کورتیزول چه ربطی به قهوه دارد؟ در واقع کافئین موجود در قهوه، می‌تواند ترشح کورتیزول در بدن را افزایش دهد. سطح کورتیزول تقریبا از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پس از بیدارشدن، به بالاترین حالت خود می‌رسد و کم‌کم در طول روز کمتر می‌شود. 
به دنبال این مسئله اولین نکته‌ای که برای انتخاب بهترین زمان نوشیدن قهوه باید در نظر بگیرید، این است که بلافاصله پس از بیدارشدن، سراغ قهوه نروید. توصیه می‌کنیم مقاله کدام قهوه بیشترین و قوی‌ترین کافئین را دارد مطالعه کنید تا بهتر میزان کافئین هر نوع قهوه را درک کنید. گفته می‌شود حدود ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح، سطح کورتیزول پایین می‌آید و زمان مناسبی برای نوشیدن قهوه است. 
دلایلی که بهتر است بلافاصله پس از بیداری، قهوه ننوشید عبارت‌اند از:

  • به دلیل ترشح طبیعی کورتیزول، ممکن است کافئین موجود در قهوه به‌اندازه کافی تاثیر نداشته باشد.
  • ترشح زیاد کورتیزول ممکن است سبب ایجاد استرس و اضطراب در شما شود.
  • سطح بالای کورتیزول به مرور زمان، امکان افزایش وزن، دیابت و مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد.

قهوه را کی مصرف کنیم

مقالات پیشنهادی

آشنایی با اصطلاحات قهوه

اگر به تازگی به دنیای قهوه وارد شدید، احتمالا اصطلاحاتی می‌شنوید که هیچ درکی از آنها ندارید. ما به شما کمک می‌کنیم تا زودتر یک قهوه‌خور حرفه‌ای و قهار شوید!

آشنایی کامل با منوي كافي شاپ-حرفه‌ ای سفارش بده

تا حالا همه ما تو موقعیتی قرار گرفتیم که منوی کافی شاپ جلوی ما بوده اما شناخت درستی از اسم‌ها نداشتیم و نمیدونستیم کدوم رو باید انتخاب کنیم. اما الان وقتشه که منوی کافه رو یاد بگیری و حرفه‌ای سفارش بدی.

آشنایی با روش های دم آوری قهوه

در این مقاله در رابطه با روش های دم آوری قهوه و انواع ابزار دم آوری و نحوه کارکرد آن ها صحبت می‌کنیم.

قهوه های مناسب مصرف صبح

بهترین زمان نوشیدن قهوه

باید بگوییم انتخاب بهترین زمان نوشیدن قهوه، به تمایلات خود شما و شرایط زندگی‌تان بستگی دارد و هیچ تحقیق علمی‌‌ای این زمان را تعیین نکرده است. با وجود این، نکاتی وجود دارند که بهتر است در نظر بگیرید تا بیشتر از نوشیدن فهوه‌تان بهره ببرید:

بهتر است بلافاصله بعد از بیدارشدن، سراغ نوشیدن قهوه نروید و این کار را چند ساعت عقب بیندازید.
بسته به سوخت‌وساز بدن شما، تأثیر کافئین ۳ تا ۵ ساعت طول می‌کشد؛ از این رو بهتر است حداقل ۶ ساعت قبل خواب، قهوه ننوشید. به‌وجودآوردن مشکلات خواب، از مضرات خوردن قهوه در شب است. 
چیزی تحت‌عنوان بهترین زمان مصرف قهوه برای لاغری وجود ندارد، اما این نوشیدنی می‌تواند انرژی و قدرت شما را پیش از ورزش بهبود ببخشد.
برای بهره‌مندی از اثرات قهوه پیش از ورزش، بهتر است حدودا ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از تمرین قهوه بنوشید. میزان مصرفی کافئین برای اثربخشی روی ورزش، ۳ تا ۶ میلی‌گرم به‌ازای هر کیلو وزن شخص است. مثلا اگر ۶۸ کیلوگرم وزن دارید، ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین (برابر با ۲ تا ۴ فنجان یا ۴۷۵ تا ۹۵۰ میلی‌لیتر قهوه) دوز مناسبی برای شماست. 
خوردن قهوه قبل از غذا یا بعد از غذا چندان فرقی نمی‌کند. حتی برخلاف باور عمومی، نوشیدن قهوه با شکم خالی نیز ضرر ندارد. فقط در نظر داشته باشید ممکن است قهوه روی گوارش بعضی از افراد تأثیر بگذارد.

قهوه های مناسب تایم عصر و شب

مقدار مصرف قهوه

یک فرد بالغ بدون مشکل خاص، می‌تواند روزانه تا ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کند. این میزان برای خانم‌ها در دوران حاملگی و شیردهی باید کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم باشد. ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین تقریبا برابر با ۴ فنجان یا ۹۵۰ میلی‌لیتر قهوه است. توجه داشته باشید که میزان کافئین روزانه تنها شامل مقدار مصرف قهوه اسپرسو نمی‌شود، بلکه کافئین موجود در چای، شکلات تلخ، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و دیگر محصولات کافئین‌دار را نیز باید در نظر بگیرید.

چه زمانی قهوه بنوشیم؟

سخن پایانی
به‌طور کلی، بهترین زمان نوشیدن قهوه، مانند انتخاب بهترین قهوه مسئله‌ای است که به تمایلات و ترجیحات شخصی شما برمی‌گردد. با وجود این، لازم است در مورد تأثیرات قهوه روی بدن به‌خصوص روی هورمون کورتیزول، آگاهی داشته باشید تا بنا به شرایط خود، قهوه خود را صحیح مصرف کنید. با رعایت نکات بیان‌شده، می‌توانید با خریداری قهوه‌های باکیفیت فروشگاه دلکینی، در زمان موردعلاقه خود در طول شبانه‌روز از نوشیدن آن نهایت لذت را ببرید.

نظرات کاربران
captcha
رضا ملکی
زمان قهوه خوردن جدا به شرایط بدنی هرشخص بستگی داره. من آخر شبم قهوه بخورم شب راحت میخابم اما خانومم سرشب یا عصر هم بخوره شب خوابش نمیبره
ثبت پاسخ

(0)
(0)

یه ورزشکار
من از وقتی قبل تمرین قهوه میخورم واقعا عملکردم بهتر شده
ثبت پاسخ

(0)
(0)

قهوه قهوه
دمنوش دمنوش