0
shortlogoخانه حساب کاربری سبد خرید0

کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا کدامند؟

  • انتشار : 1403/01/26
  • نویسنده : سبحان گنگی
  • 739

عربیکا، گیاهی حساس به شرایط آب و هوایی

برای رشد درخت قهوه شرایط آب و هوایی خاصی باید وجود داشته باشد تا این دانه‌ ها بتوانند رشد طبیعی خود را انجام دهند. به طور کلی شرایط آب و هوایی مناسب برای رشد قهوه در آب و هوای گرمسیری و در امتداد خط استوا وجود دارد. بیش از ۷۰ کشور در سرتاسر دنیا در زمینه کشت و صادرات قهوه فعال هستند.
در این میان به دلیل محبوبیت دانه‌ های قهوه عربیکا تلاش برای کشت آن بیشتر است. به طوری که بسیاری از کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا محصولات خود را به سایر کشورهای جهان صادر می‌ کنند. این تجارت بین المللی توانسته موجب رشد و پیشرفت اقتصاد در برخی کشورها شود. در ادامه این مقاله قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی درباره کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا در اختیار شما قرار دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

کدام کشورها تولید کننده قهوه عربیکا هستند؟

معرفی کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا

شرایط کشت درختان عربیکا نسبت به سایر گونه‌ های قهوه مانند روبوستا دشوارتر است. درختان قهوه عربیکا در مقابل آفات و شرایط حساس آسیب پذیری بالایی دارند. به همین دلیل قیمت قهوه عربیکا نسبت به سایر نژادهای قهوه بیشتر است. از طرف دیگر مقادیر کمتر کافئین موجود در قهوه عربیکا نسبت به روبوستا موجب شده بسیاری از افراد به منظور افزایش تمرکز و هوشیاری این قهوه را ترجیح دهند.
بسیاری از کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا توانسته اند با توجه به محبوبیت دانه‌ های این قهوه به پیشرفت خوبی در زمینه تجارت بین الملل قهوه برسند. یکی از دلایل نوشیدن قهوه به طور روزانه در میان بسیاری از مردم جهان خواص آنتی اکسیدانی آن برای جلوگیری از از سرطان است. با این حال شرایط کشت دشوار موجب کناره‌ گیری کشورها از تولید این دانه‌ های محبوب جهانی نشده است. در ادامه به معرفی برخی کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا می‌ پردازیم:

کشور برزیل

برزیل به عنوان یکی از بزرگ ترین کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا در جهان شناخته شده است. اکثر مناطق کشت قهوه در این کشور در بخش جنوب شرقی آن واقع است. علت این تمرکز شرایط آب و هوایی و خاک مناسب برای رشد قهوه می‌ باشد. رشد قهوه در این مناطق موجب شده که به یکی از محصولات تجاری مهم در این کشور تبدیل شود.
این کشور علاوه بر قهوه‌ عربیکا، شرایط مناسب برای رشد قهوه روبوستا را نیز دارد. از ویژگی‌ های قهوه برزیل می‌ توان به اسیدیته کم، عطر زیاد، میزان کافئین کم و مناسب برای درجه رست مدیوم اشاره کرد. طعم شیرین و ملایم قهوه‌ عربیکای برزیلی طرفداران بسیاری را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است.

برزیل تولید کننده قهوه عربیکا است

کشور کلمبیا

کشور کلمبیا به عنوان یکی از برترین و بزرگ ترین کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا در جهان می‌ باشد. این کشور توانسته با کیفیت‌ ترین و مرغوب‌ ترین دانه‌ های قهوه عربیکا را در جهان را تولید کند. کلمبیا به دلیل شرایط آب و هوایی، میزان بارندگی سالانه و خاک مناسب توانسته مرغوب‌ ترین دانه‌ های عربیکا را کشت و تولید نماید.
عطر و طعم قهوه‌ عربیکای کلمبیایی شامل کاکائویی، فندقی، کاراملی و مرکباتی است. این دانه‌ های قهوه دارای اسیدیته متوسط رو به بالا و عطر قوی هستند. میزان کافئین موجود در آنها کم و میزان مناسب روست برای این نژاد عربیکا، از درجه مدیوم رست تا دارک رست می‌ باشد. تجارت قهوه توانسته نقش کلیدی را در اقتصاد کشور کلمبیا ایفا کند.

مطلب پیشنهادی: طرز تهیه قهوه کره ای

کشور اتیوپی

کشور اتیوپی در قاره آفریقا نیز توانسته به عنوان یکی از کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا در جهان معروف شود. قدمت کشت دانه‌ های قهوه در این کشور به قرن‌ ها پیش برمی‌ گردد. این کشور توانسته میزان ۳ درصد از قهوه مصرفی جهان را تولید کند. عمده کشت قهوه در کشور اتیوپی در بخش‌ های جنوب غربی آن واقع شده است. اتیوپی از دیدگاه ژنتیکی متنوع‌ ترین دانه‌ های قهوه را تولید می‌ کند.
معروفیت دانه‌ های قهوه عربیکای این کشور به دلیل داشتن طعم‌ های روشن و میوه‌ ای است. از جمله ویژگی‌ های دانه‌ های قهوه عربیکا در کشور اتیوپی می‌ توان به کافئین کم و عطر و طعم بی‌ نظیر چوب صندل، کاکائو برشته، پوست پرتقال و رایحه گل یاس اشاره کرد که مناسب برای هر نوع دم‌آوری قهوه، اعم از قهوه دمی و یا قهوه اسپرسو می‌باشد.

مزارع کشاورزی قهوه اتیوپی

کشور گواتمالا

در اواسط قرن نوزدهم قهوه در کشور گواتمالا در آمریکای مرکزی معرفی شد. در مناطق ساحلی و مناطق نزدیک به جنگل‌ های بارانی شرایط لازم برای رشد دانه‌ های قهوه فراهم شده و موجب شد تا این کشور به یکی از کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا تبدیل شود. گواتمالا توانسته در زمینه کشت و تولید قهوه در آمریکای مرکزی رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

کشور ویتنام

ویتنام در جنوب شرقی آسیا قرار دارد. هنگامی که این کشور توسط فرانسه به استعمار گرفته شده بود دانه‌ های قهوه به این کشور معرفی شد. بر همین اساس با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی برای رشد قهوه، این کشور توانست به سرعت به یکی از بزرگ ترین کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا در جهان تبدیل شود. به طوری که امروزه قهوه توانسته به یکی از تولیدات بزرگ در کشور ویتنام تبدیل شود. قهوه پس از برنج در جایگاه دوم در زمینه تولیدات کشاورزی ویتنام قرار دارد.

مطلب پیشنهادی: کشورهای تولید کننده قهوه ربوستا

کشور مکزیک

مناطق جنوبی مکزیک یکی از بهترین آب و هواها را برای کشت و تولید قهوه عربیکا دارد. مکزیک یکی از کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا در جهان است که قهوه هایی با کیفیت بالا تولید می‌ کند. در اواخر قرن ۱۹ برای اولین بار قهوه به کشور مکزیک معرفی شد.
این کشور تا اواسط دهه ۱۹۵۰ نتوانست به یک صادر کننده برتر قهوه تبدیل شود. با سیاست‌ های دولت و توجه بیشتر به تولید قهوه و همچنین پیگیری و نظارت بر مزارع کشت قهوه باعث شد تا این کشور بتواند خود را به عنوان یک صادر کننده مطرح معرفی کند. کشور مکزیک در رتبه نهم صادر کنندگان قهوه قرار دارد، اما نسبت به قبل تولید آن کمتر شده است.

کشور هندوراس

قهوه برای اولین بار توسط استعمارگران اسپانیایی به هندوراس معرفی شد. این کشور تا پایان قرن نوزدهم بعد از استقلال خود توانست به آرامی تولید قهوه را افزایش دهد. این کشور به دلیل خاک و آب و هوای مناسب مانند کشورهای آمریکای مرکزی توانسته به یکی از قطب‌ های تولید کننده قهوه عربیکا تبدیل شود.
البته به دلیل کمبود امکانات و مشکلات حمل و نقل در کشور های توسعه نیافته باعث شد تا صادرات قهوه در هندوراس به خوبی انجام نشود و این محصول به یک کالای داخلی تبدیل شود. بعد از استقلال این کشور و با رشد و توسعه آن تولید قهوه به یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های اقتصاد هندوراس تبدیل شده و توانسته است تا اقتصاد این کشور را رونق بخشد.

کشور هند

تولید قهوه بیشتر در مناطق جنوبی هندوستان صورت می‌ گیرد. در این کشور بر خلاف سایر نقاط جهان قهوه در جنگل‌ های سایه‌ دار به جای مزارع تولید می‌ شود. کشورهای اروپایی و آمریکا بیشتر قهوه خود را از هند وارد می‌ کنند. هند به دلیل داشتن آب و هوایی گرم یکی از اصلی‌ ترین تولید کنندگان قهوه عربیکا می‌ باشد.
 کشت قهوه در هند تاریخچه‌ ای طولانی دارد و از قرن هشتم تا به حال این محصول در هندوستان کشت می‌ شود. قهوه عربیکا که در هند تولید می‌ شود به دلیل داشتن کیفیت بالا در سراسر جهان شناخته شده است. این کشور توانسته تا جوایز متعددی را در زمینه تولید و برداشت قهوه کسب کند.

مطلب پیشنهادی: آیا می توان در دوران بارداری قهوه مصرف کرد؟

روش پرورش و تولید قهوه عربیکا

همانطور که بیان شد درخت عربیکا معمولاً در کشورهای گرمسیری کاشته می شود. این درخت به دلیل شرایط خاص تولید هزینه نگهداری بالایی نیز دارد زیرا بیشتر در مناطق مرتفع قابل کشت است. ارتفاع درختچه‌های سبز عربیکا به ۴۰ فوت می رسد. درخت عربیکا یک سیستم انشعاب باز دارد که موجب شده است تا برگ‌ ها به صورت یکنواخت و با رنگ سبز براق رشد کنند.
درختچه قهوه عربیکا مانند خوشه تقسیم می‌ شود که تعداد این خوشه‌ ها ممکن است تا ۱۰ عدد نیز برسد. یکی از مزایای این درخت در مقایسه با انواع دیگر قهوه این است که همواره در حال گرده افشانی می باشد. فرایند تولید قهوه عربیکا بسیار حساس است. این قهوه در شرایط آب و هوایی خاصی تولید می‌ شود. همین موضوع موجب شده است تا طعم و عطر دلپذیری داشته باشد.
کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا معمولا دانه ها را به صورت دستی برداشت می‌ کنند. زیرا به دلیل ارتفاع زیاد مناطقی که درختچه عربیکا در آن رشد می‌ کند، ماشین آلات کشاورزی امکان برداشت از این درختچه را ندارند. همچنین برداشت به صورت دستی سبب می‌ شود تا کشاورز دانه‌ های نرسیده و آسیب دیده را برداشت نکند تا کیفیت قهوه در بالاترین حد ممکن خود باشد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی درباره کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا در جهان در اختیار شما قرار دهیم. با توجه به حساسیت درختان قهوه عربیکا، قیمت فروش قهوه در جهان نسبت به قهوه روبوستا بیشتر است. محبوبیت بیشتر عربیکا موجب شده بسیاری از کشورهای جهان به منظور رشد اقتصادی کشور خود به دنبال کاشت این محصول باشند. از جمله کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا می‌ توان به کشورهای برزیل، کلمبیا، اتیوپی، گواتمالا، ویتنام، مکزیک، هندوراس و ... اشاره کرد.
همان طور که می‌ دانید لذت نوشیدن یک فنجان قهوه مرغوب و اصل می تواند به افزایش انرژی و هوشیاری شما برای انجام کارهای روزمره کمک کند. در همین راستا کارخانه قهوه دلکینی در تلاش است تا با استفاده از دانه‌ های محبوب قهوه عربیکا و همچنین به کارگیری تجهیزات و نیروی متخصص بهترین دانه‌ های قهوه را برای مشتریان خود فراهم کند. از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم.

نظرات کاربران
captcha
فهرست
قهوه قهوه
دمنوش دمنوش