0
shortlogoخانه حساب کاربری سبد خرید0

طرز تهیه اصولی قهوه با فرنچ پرس

  • انتشار : 1403/01/03
  • نویسنده : سارا رمضانی
  • 350

دم آوری قهوه فرانسه با فرنچ پرس

فرنچ پرس، ابزاری کاربردی است که در بسیاری از خانه‌ها پیدا می‌شود. خیلی‌ها با کارکرد این ابزار دم‌آوری جذاب آشنا نیستند. فرنچ پرس علاوه بر تهیه انواع دمنوش و چای و همچنین فوم شیر، ابزاری مناسب برای تهیه یک فنجان قهوه فرانسه خوش عطر و طعم نیز هست. دم آوری قهوه فرانسه با فرنچ پرس به زبان ساده شامل چهار مرحله آسان است: پودر قهوه را داخل فرنچ پرس بریز، آب داغ را اضافه کن، کمی صبر کن و پیستون را فشار بده! به همین سادگی یک فنجان قهوه فرانسه خواهید داشت، اما اگر قصد دارید سطح قهوه فرانسه خود را بالا ببرید و ایدئال‌ترین قهوه را تهیه کنید، تا انتهای مقاله همراه دلکینی باشید.

دم آوری قهوه فرانسه در فرنچ پرس

لوازم مورد نیاز برای تهیه قهوه فرانسه

فرنچ پرس: ابزاری برای دم‌آوری قهوه فرانسه است و معمولا جنسی از پیرکس و استیل دارد.
ترازو: برای اندازه‌گیری مقادیر پودر قهوه و آب نیاز است. اگر ترازوی آشپزخانه در دسترس ندارید، در نظر داشته باشید هر قاشق غذاخوری سرخالی قهوه، حدود ۵ گرم است. 
پودر قهوه: پودر قهوه باید آسیاب متوسط یا درشت شده باشد؛ به‌اندازه‌ای که از فیلتر فرنچ پرس عبور نکند. پیشنهاد ما برای دم آوری قهوه فرانسه با فرنچ پرس، نسبت ۱ به ۱۵ قهوه به آب است. در این دستور ۴۰ گرم پودر قهوه نیاز داریم.

آب داغ: به‌ازای هر گرم قهوه، ۱۵ گرم آب داغ نیاز داریم. برای این دستور به‌ازای ۴۰ گرم، ۶۰۰ گرم آب داغ لازم است. اگر ظرفیت فرنچ پرس شما کمتر است، میزان آب مصرفی‌تان را تقسیم بر ۱۵ کنید تا میزان قهوه مورد نیاز به دست بیاید. 
قاشق چوبی: می‌توانید از قاشق فلزی نیز استفاده کنید، اما قاشق چوبی امکان شکستن فرنچ پرس را پایین‌تر می‌آورد.
زمان‌سنج: ضروری نیست. می‌توانید از تایمر گوشی همراه خود استفاده کنید.

دم آوری قهوه فرانسه با فرنچ پرس

نسبت آب و قهوه برای فرنچ پرس

همیشه به خاطر داشته باشید که اهمیت نسبت آب و قهوه در تهیه هر نوع قهوه‌ای، بیشتر از دانستن مقدار دقیق آنهاست. اگر نسبت قهوه را بدانید، خیلی راحت می‌توانید مقادیر را با توجه به ظرفیت ابزار دم‌آوری خود، تغییر دهید. برای مثال تصور کنید دستوری ۵۰۰ میلی‌گرم آب نیاز دارد، اما ظرفیت ابزار شما تنها ۳۰۰ میلی‌لیتر است. در چنین شرایطی اگر نسبت قهوه به آب را بدانید، راحت‌تر می‌توانید مقادیر را با توجه به شرایط خود تغییر دهید. 
همچنین هیچ‌گاه از آزمون و خطا کردن در تهیه قهوه هراس نداشته باشید! نسبت‌های مختلف را امتحان کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. با وجود این، هنگام امتحان‌کردن قهوه جدید خوب است نسبت رایج قهوه به آب را در دستور آن بدانید تا بعدا به دلخواه خود آن را کم و زیاد کنید. برای مثال، نسبت پیشنهادی ما در نحوه دم كردن قهوه فرانسه با فرنچ پرس، ۱:۱۵ است که شما می‌توانید به دلخواه این مقدار را به ۱:۱۷ یا ۱:۱۸ یا حتی ۱:۱۲ تغییر دهید.

روش تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس

در ابتدای کار، ساده‌ترین روش دم آوری قهوه فرانسه با فرنچ پرس را ذکر کردیم، اما در این بخش به شما یاد می‌دهیم که قهوه فرانسه خود را به صورت اصولی درست کنید:

۱. فرنچ پرس خود را با آب جوش یا آب خیلی داغ گرم کنید. به این صورت که فرنچ پرس را پر از آب داغ کرده و کمی صبر کنید تا بدنه گرم شود. این کار باعث می‌شود فرنچ پرس هنگام عصاره‌گیری، دمای خود را سریع از دست ندهد.
۲. آب درون فرنچ پرس را خالی کنید و پودر قهوه‌ فرانسه خود را در آن بریزید. تایمر خود را روی ۱ دقیقه تنظیم کنید.
۳. بلافاصله با زدن دکمه شروع تایمر، نیمی از آب داغ را درون فرنچ پرس روی قهوه بریزید و صبر کنید. توجه کنید که آب نباید به جوش برسد. دمای مناسب برای تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس چیزی بین ۹۰ تا ۹۵ درجه است. برای رسیدن به چنین دمایی می‌توانید اجازه دهید آب به جوش برسد و حدود ۳۰ ثانیه بعد از آن استفاده کنید.
۴. پس از اتمام ۱ دقیقه، می‌بینید که لایه‌ای روی قهوه تشکیل شده است. به این مرحله شکفت قهوه یا بلومینگ می‌گویند. حال با قاشق ترجیحا چوبی، این لایه را به اصطلاح «می‌شکنیم» و خوب قهوه را هم می‌زنیم. 
۵. باقی آب را در فرنچ پرس می‌ریزیم و درپوش آن را بدون فشاردادن پیستون روی فرنچ پرس قرار می‌دهیم. دوباره به‌مدت ۴ دقیقه صبر می‌کنیم.
۶. پس از اتمام ۴ دقیقه، پیستون را تا آخر فشار می‌دهیم. حال قهوه فرانسه حرفه‌ای شما آماده است!
۷. بهتر است برای جلوگیری از عصاره‌گیری بیش از حد، قهوه را بلافاصله به فنجان‌ یا ماگ‌هایتان منتقل کنید.

ابزارهای دم آوری قهوه فرانسه

پودر قهوه فرانسه دلکینی

چه ساده‌ترین راه دم آوری قهوه فرانسه با فرنچ پرس و چه روش اصولی آن را پیش بگیرید، نیاز است که از پودر قهوه باکیفیت استفاده کنید. شما می‌توانید از میان تنوع بسیار قهوه‌های ترکیبی در دلکینی، قهوه موردعلاقه‌تان را پیدا کرده و آسیاب مخصوص فرنچ پرس را خریداری کنید. کارخانه قهوه دلکینی با فراهم‌کردن بالاترین کیفیت دانه‌ قهوه و برشته‌کاری اصولی، ایدئال‌ترین طعم و مزه را به فنجان‌های قهوه شما می‌آورد. با خرید قهوه از دلکینی، دیگر نیازی نیست نگران کیفیت قهوه مصرفی‌تان باشید و به‌جای آن می‌توانید تمرکز بیشتری روی آزمون و خطای قهوه مخصوص فرنچ پرس بگذارید تا به قهوه فرانسه ایدئال خود برسید.

محصولات پیشنهادی

مطالعه بیشتر

کدام قهوه بیشترین و قوی ترین کافئین را دارد؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل همه افراد برای نوشیدن قهوه، دریافت کافئین می‌باشد. اما کدام قهوه بیشترین کافئین را دارد؟ صبح خود را با چه قهوه‌ای آغاز کنیم؟

آیا قهوه سرطان زاست-ارتباط بین قهوه و سرطان

احتمالا خوراکی در این دنیا وجود نداره که حداقل یک بار برچسب سرطان زا بودن بهش نخورده باشه؛ قهوه هم مستثنا نبوده. حالا بیاید ببینید قهوه از سرطان زا بودن رفع اتهام میشه یا نه.

کواکر؛ دانه های قهوه نرسیده و کال

وسط تمام دانه‌های قهوه نرمال و یک‌رنگ، ممکنه گاهی دانه‌های روشن‌تری وجود داشته باشند که به آنها کواکر می‌گویند. آیا به اندازه کافی رست نشدند یا از اول همینجوری بودند؟!

نظرات کاربران
captcha
مریم
من چون دوست دارم که دونه های ریز قهوه رو حس کنم، قبل از ریختن تو فنجون چند بار اون توری رو بالا و پایین میبرم که خوب هم بخوره. اشتباه میکنم؟
ثبت پاسخ

(0)
(0)

حسین
عالی بود. به نظر من قهوه فرانسه بهترین روش دم اوری قهوه س
ثبت پاسخ

(0)
(0)

فهرست
قهوه قهوه
دمنوش دمنوش