0
shortlogoخانه حساب کاربری سبد خرید0

کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا کدامند

  • انتشار : 1403/05/02
  • نویسنده : سبحان گنگی
  • 540

روبوستا، قهوه پرانرژی

اگر برای انجام فعالیت‌ های روزانه خود به دنبال انرژی و تمرکز کافی هستید، نوشیدن یک فنجان قهوه روبوستا می‌ تواند شما را سرحال و پر انرژی کند. فوم غلیظ دانه‌ های قهوه روبوستا برای تهیه قهوه اسپرسو مناسب است. دومین قهوه پرطرفدار و شناخته شده در دنیا قهوه روبوستا است. تقریبا 30 درصد از دانه های قهوه‌ موجود در جهان را قهوه‌ های روبوستا تشکیل می‌ دهند. کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا عموما در نیمکره شرقی، آفریقا و اندونزی است.
به طور کلی می‌ توان گفت ویتنام بزرگترین کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا به شمار می آید. اگر برای نوشیدن یک فنجان قهوه اسپرسو به دنبال خرید قهوه روبوستای مرغوب هستید، می‌ توانید از  سایت کارخانه برشته کاری قهوه دلکینی خرید خود را انجام دهید. این مجموعه در تلاش است تا لذت نوشیدن یک فنجان قهوه اصیل و با کیفیت را برای هم‌وطنان عزیز مهیا سازد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی درباره کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی تاریخچه قهوه روبوستا

دانه‌ های قهوه روبوستا از درختانی مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی به دست می‌ آید. شرایط کشت راحت و مقاومت درختان این نوع از قهوه موجب قیمت کمتر آن نسبت به دانه‌ های عربیکا شده است.
کنگو به عنوان یکی از کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا اولین کشوری بود که دانه‌ های این قهوه در آن کشف شد(+) قهوه روبوستا با داشتن طعم تلخ‌ تر و اسیدیته پایین‌ تر نسبت به قهوه عربیکا برای علاقمندان به قهوه اسپرسو بسیار محبوب است. درختان قهوه روبوستا بومی جنگل‌ های استوایی در نواحی اطراف دریاچه ویکتوریا هستند. دانه‌ های این قهوه یک سال پس از کشف به قاره آسیا وارد شدند. کم کم افراد زیادی از سراسر جهان به نوشیدن این قهوه علاقمند شدند.

مطلب پیشنهادی: کدام قهوه بیشترین و قوی‌ترین کافئین را دارد؟

معرفی کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا

با توجه به شرایط آب و هوایی خاصی که برای رشد قهوه نیاز است تنها در کشورهایی با آب و هوای گرم امکان رشد درختان قهوه مهیا می‌ باشد. بنابراین با نزدیک شدن به قطب‌ های جنوبی و شمالی به دلیل آب و هوای سرد شرایط رشد درختان قهوه نیز وجود ندارد.
شاید برای شما نیز همانند بسیاری از علاقمندان به قهوه سوال باشد که کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا کدام کشورها هستند. کافئین بالا و قیمت مناسب این نوع قهوه، موجب شده کشورهای زیادی درختان قهوه روبوستا را کشت کنند. بر همین مبنا در ادامه به معرفی برخی کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا می‌ پردازیم:

مقایسه کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا و عربیکا


مطلب پیشنهادی: کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا کدامند؟

کشور ویتنام

ویتنام به عنوان یکی از برترین و بزرگترین کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا در جهان شناخته می‌ شود. این کشور آسیایی از قهوه در تجارت‌ های بین المللی خود نیز استفاده می‌ کند. بیشترین تولیدات دانه‌ های قهوه در این کشور مربوط به دانه‌ های قهوه روبوستا می‌ باشد. ویتنام توانست در سال ۲۰۲۱ - ۲۰۲۲ بیشتر از ۴۰ درصد قهوه روبوستای تولید شده در جهان را به خود اختصاص دهد(*)
کافئین بالا و کاربرد روبوستا در قهوه‌ های اسپرسو و فوری موجب شده قهوه روبوستا در جهان محبوبیت بیشتری پیدا کند. یکی از دلایل شهرت یافتن قهوه ویتنام استفاده از راهکارهای سنتی مردم این کشور برای فراوری قهوه می‌ باشد. عمده کشت درختان روبوستا در نواحی جنوبی کشور ویتنام انجام می‌ گیرد.

کشور برزیل

برزیل نیز به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا است. به طوری که در تولید قهوه روبوستا در جایگاه دوم جهان قرار دارد. تولید مقادیر قابل توجهی از قهوه در کشور برزیل به عنوان یک عامل مهم در توسعه و پیشرفت این کشور بوده است. این کشور علاوه بر کشت دانه‌ های روبوستا، در تولید دانه‌ های عربیکا نیز در جهان شناخته شده است.
هم اکنون برزیل به عنوان تنها کشوری است که به منظور جمع‌ آوری و جدا کردن گیلاس قهوه از ماشین‌ های مکانیکی مخصوص استفاده می‌ کند. زمان برداشت دانه‌ های قهوه در این کشور در ماه‌ های می و سپتامبر است. عمده کشت قهوه در کشور برزیل در شهرهای اسپیرو سانتو، سائولو پائولو میناس گرایس، پارانا، باهیا و ... انجام می‌ شود.

کشور اندونزی

شرایط آب و هوایی و موقعیت کشور اندونزی موجب شده تا به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا را در جهان شناخته شود. اندونزی نیز علاوه بر دانه‌ های قهوه‌ روبوستا در تولید قهوه عربیکا نیز فعال است. کشت دانه‌ های قهوه در این کشور با آغاز قرن ۱۸ میلادی و به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی مناسب آن شروع شد.
کافی لواک یکی از گران‌ ترین و محبوب ترین انواع قهوه روبوستا در اندونزی است. طعم قهوه‌ های کشت شده در اندونزی نسبت به سایر قهوه‌ ها متمایز و بهتر است. جزایر فراوانی در کشور اندونزی وجود دارد. از جمله جزیره‌ هایی که در آن کشت دانه‌ های قهوه انجام می‌ شود می‌ توان به جاوا، سوماترا، سولاوسی و پاپوآ اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی: آیا قهوه برای لاغری مفید است؟

کشور هندوستان

کشور هند نیز یکی از برترین کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا در جهان شناخته می‌ شود. هند توانسته در تولید این نوع قهوه رتبه چهارم را به دست آورد. قهوه‌ های تولید شده در هند اکثرا به کشورهای آسیایی و اروپا صادر می‌ شوند. به طوری که می‌ توان گفت حدود ۸۰ درصد از صادرات قهوه کشور هند به قهوه روبوستا منتهی می‌ شود.
تپه‌ های جنوبی این کشور با دارا بودن شرایط آب و هوایی مناسب مانند باد و بارندگی‌ های موسمی شرایط مناسبی برای کشت قهوه را فراهم نموده است. روسیه و برخی کشورهای اروپایی از دانه‌ های قهوه‌ هندی با عطر و رایحه تند استقبال بیشتری می‌ کنند.

اوگاندا

اوگاندا به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا در دنیا است؛ به طوری که بسیاری این کشور را به عنوان خاستگاه قهوه روبوستا می ‌دانند. اطراف دریاچه ویکتوریا می‌تواند به عنوان مکانی بی‌نظیر برای رشد دانه‌های قهوه روبوستا باشد.
قهوه در این کشور به عنوان یک منبع اصلی برای امرار و معاش مردم است. مردم این کشور به نوشیدن چایی علاقه بیشتری دارند و تقریبا تمام قهوه برداشت شده را به سایر کشورهای جهان صادر می‌ کنند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی درباره بزرگترین و برترین کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا در اختیار شما قرار دهیم. قهوه به عنوان یک نوشیدنی گرم و لذیذ به جزئی جدایی ناپذیر از برنامه روزانه بسیاری از مردم جهان تبدیل شده است. کاربرد قهوه روبوستا در تهیه قهوه اسپرسو و فوری موجب شده برخی از کشورها که در شرایط آب و هوایی مناسب برای کشت دانه‌ های این قهوه هستند، به عنوان یک تجارت بین‌ المللی از آن استفاده کرده و آن را به سایر کشورها صادر کنند. از جمله معروف‌ ترین کشورهای تولید کننده قهوه روبوستا در جهان می‌ توان به کشورهای ویتنام، برزیل، اندونزی، هندوستان، اوگاندا، تانزانیا، لائوس، ساحل عاج و مالزی اشاره کرد.

نظرات کاربران
captcha
روبوستا باز
من همیشه دوبل میخورم اونم روبوستا، اما از کافه میگیرم و نمیدونم واسه کدوم کشوره. از لحاظ کیفیت خیلی فرق دارن؟
ثبت پاسخ

(0)
(0)

محمد
قهوه های کدوم کشور گرون تره؟
ثبت پاسخ

(0)
(0)

فهرست
قهوه قهوه
دمنوش دمنوش