0
shortlogoخانه حساب کاربری سبد خرید0

محبوب ترین نوع قهوه را بشناسید

  • انتشار : 1403/02/16
  • نویسنده : سارا رمضانی
  • 56

اگر از دوست‌داران قهوه باشید، هیچ‌چیز پس از بیدار شدن از خواب ناز به‌اندازه پیچیدن عطر قهوه در مشامتان، شما را سر حال نمی‌آورد. با وجود این، تنها عطر قهوه نیست که باید خوشایند باشد؛ بلکه طعم آن نیز باید درخور عطر دلپذیرش باشد. اگر شما هم دنبال عطر و طعم خوشایند قهوه‌ای هستید که احساس مرغوبیت را به شما القا کند، قهوه عربیکا برای شماست. در دنیای قهوه‌ها، دو نوع قهوه روبوستا و عربیکا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. قهوه عربیکا نسبت به روبوستا طعم‌های متنوع‌تر و ملایم‌تری داشته و به‌طور کلی مرغوبیت بیشتری دارد. با اینکه خیلی‌ها قهوه روبوستا را به دلیل کافئین بیشتر ترجیح می‌دهند و طعم دلپذیر قهوه عربیکا را فدای میزان کافئین روبوستا می‌کنند، باز هم امتیاز محبوب‌ترین قهوه را می‌توانیم به قهوه عربیکا بدهیم. 
قهوه عربیکا در خاستگاه‌های مختلف، عطر و طعم متفاوتی دارد. بنابراین، لازم است با خاستگاه‌های این نژاد قهوه و طعم‌یادهای آن نیز آشنا باشید تا با اطمینان بیشتری به خرید قهوه بپردازید. در این مقاله با دلکینی همراه باشید تا پرده از اسرار این اکسیر جادویی برداریم و توضیح دهیم چرا قهوه عربیکا به محبوب‌ترین نوع قهوه تبدیل شده است.

عربیکا، محبوب ترین و مرغوب ترین قهوه دنیا

قهوه عربیکا چیست؟

قهوه عربیکا، یکی از معروف‌ترین نژادهای قهوه در جهان است که با طعم و عطر کم‌نظیر خود توانسته طرفدارانی را در سراسر جهان به خود جذب کند. اولین خاستگاه این قهوه به ارتفاعات اتیوپی تعلق دارد، اما امروزه در نواحی مختلفی در سراسر کره زمین نظیر آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا کشت می‌شود. چیزی که قهوه عربیکا را از دیگر نژادهای قهوه متمایز می‌کند، کیفیت مرغوب و رنج وسیع طعم‌یادهای آن است که در بخش بعدی بیشتر در مورد آن صحبت می‌کنیم.

شناختی بر عطر و طعم قهوه عربیکا

هر فنجان قهوه عربیکا، داستانی منحصربه‌فرد در دل خود جای داده است. با اولین جرعه از قهوه‌تان ممکن است طعم‌یادهای شکلاتی، کاراملی، توتی یا حتی ته‌مزه گلی حس کنید. چنین تنوعی از طعم‌ها، جادوی قهوه عربیکاست. وجود این طعم‌ها، نتیجه ترکیب مواد شیمیایی موجود در دانه‌های قهوه است.
عطر و طعم قهوه عربیکا تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. مثلا ناحیه‌ای که قهوه در آن کشت شده، ارتفاع مزرعه، خاک و روش‌های فرآوری همگی از عواملی هستند که سبب به وجود آمدن طعم‌های مختلف در قهوه عربیکا می‌شوند. هنگام خرید قهوه، می‌توانید بسته به خاستگاه آن قهوه مورد علاقه‌تان را انتخاب و تهیه کنید. مثلا دانه‌های قهوه‌ای که در اتیوپی کشت می‌شوند، طعمی میوه‌ای دارند. این در حالی است که قهوه‌های کلمبیایی ممکن است ترشی مرکباتی داشته باشند.
عامل دیگری که روی طعم قهوه عربیکا تأثیر مستقیم می‌گذارد، فرآیند روست یا همان برشته‌کاری قهوه است. از درجه برشته‌کاری لایت تا دارک، هر کدام عطر و طعم متفاوتی را از دانه قهوه بیرون می‌کشند. بنابراین مهم است هنگام خرید دانه قهوه، سراغ برندهایی بروید که فرایند برشته‌کاری را به‌صورت تخصصی انجام می‌دهند و قهوه برشته‌شده را تازه به دستتان می‌رسانند.

قهوه های عربیکا دلکینی

دیگر ویژگی‌های قهوه عربیکا

اگر قهوه‌باز حرفه‌ای باشید، به‌راحتی می‌توانید قهوه عربیکا را به‌واسطه ویژگی‌های خاصش از قهوه روبوستا تشخیص دهید. در غیر این صورت، ویژگی‌های این نوع قهوه را در این بخش شرح می‌دهیم تا بتوانید قهوه مرغوب عربیکا را از روبوستا تشخیص دهید:

  • اسیدیته: اسیدیته قهوه سبب ترش‌مزگی نوشیدنی نهایی می‌شود. معمولا قهوه عربیکا اسیدیته بالاتری دارد که طعمی دل‌انگیز به آن بخشیده است. اسیدیته قهوه عربیکا ممکن است ترشی مرکباتی یا ترشی‌های پیچیده‌تری داشته باشد. 
  • شیرینی: دانه‌های قهوه عربیکا به شیرینی طبیعی‌ای که در دلشان نهفته است، معروف هستند. این طعم شیرین، معمولا با طعم کاراملی یا شکری توصیف می‌شود. شیرینی قهوه عربیکا، هارمونی جذابی با اسیدیته آن می‌سازد و به‌نوعی آن را متعادل می‌کند.
  • بادی: بادی قهوه به زبان ساده همان حسی است که با نوشیدن قهوه روی زبان خود حس می‌کنیم. بادی قهوه عربیکا بسته به خاستگاه و درجه برشته‌کاری، رنج گسترده‌ای را در بر می‌گیرد. ممکن است با نوشیدن قهوه ۱۰۰ درصد عربیکا، در دهان خود بافتی رقیق مشابه چای حس کنید یا برعکس حس خامه‌ای و بادی سنگین روی زبان داشته باشید.
  • آروما: آروما یا همان عطر قهوه عربیکا، رنج گسترده‌ای از رایحه‌ها را شامل می‌شود. برای مثال، آرومای این قهوه ممکن است گلی، میوه‌ای یا آجیلی باشد.

ویژگی های قهوه عربیکا

بهترین خاستگاه‌های قهوه عربیکا

همان‌طور که پیش از این توضیح دادیم، طعم قهوه عربیکا بسته به خاستگاه و عوامل مرتبط با کشت و برداشت، ممکن است متفاوت باشد. در این بخش، ضمن معرفی بهترین‌ خاستگاه‌های قهوه عربیکا، طعم‌يادهای رایج هر خاستگاه را نیز معرفی می‌کنیم:

  • آمریکای جنوبی: کشورهای برزیل، کلمبیا و پرو از خاستگاه‌های محبوب قهوه عربیکا هستند. قهوه عربیکای برزیلی بابت طعم شکلاتی و آجیلی خود شناخته می‌شود؛ در حالی که عربیکای کلمبیایی طعم‌یادهای مرکباتی و کاراملی دارد. عربیکای پرو نیز طعمی ملایم و متعادل با ته‌مزه گلی و میوه‌ای ارائه می‌دهد. 
  • آمریکای مرکزی: کشورهایی نظیر کاستاریکا، گواتمالا و هندوراس، دانه‌های قهوه عربیکا با کیفیتی کم‌نظیر تولید می‌کنند. عربیکای کاستاریکا به بادی ملایم، اسیدیته بالا و طعم‌یادهای مرکباتی و گلی شهرت دارد. عربیکای گواتمالا رنج طعم‌یادهای گسترده‌تری را در بر می‌گیرد که معمولا شامل دودی، عسلی و شکلاتی می‌شود. عربیکای هندوراس نیز به‌خاطر ویژگی‌های متعادلش شناخته می‌شود و طعمی کاراملی و عسلی دارد. 
  • آفریقا: میان خاستگاه‌های قهوه عربیکا، نباید محل تولد آن، یعنی اتیوپی را از یاد برد. قهوه اتیوپی رنج وسیعی از طعم‌ها را از طعم‌یاد میوه‌ای گرفته تا طعم نزدیک به چای را پوشش می‌دهد. عربیکای کنیا نیز میان تولیدکنندگان آفریقا شهرت دارد و معمولا به‌خاطر طعم میوه‌ای و اسیدیته‌ بالایش شناخته می‌شود.  
  • آسیا: عربیکا در نقاط مختلف آسیا نظیر هند و اندونزی کشت می‌شود. عربیکای هندی طعمی ادویه‌ای و خاکی و گاهی اوقات طعم شکلات و آجیلی دارد. عربیکای اندونزی به‌خصوص سوماترا که در سال‌های اخیر به محبوبیت زیادی دست یافته، بادی قوی، اسیدیته پایین و طعم تندی از شکلات تلخ و ادویه دارد.

خاستگاه ها و کشورهای تولید کننده قهوه عربیکا

خواص قهوه عربیکا؛ آیا از قهوه روبوستا مفیدتر است؟

قهوه به‌طور کلی با صرف نظر از نوع آن، فواید زیادی برای سلامتی دارد. تا وقتی که در مصرف قهوه زیاده‌روی نکنید، از خواص آن بهره‌مند خواهید شد. فواید قهوه عربیکا برای سلامتی عبارت‌اند از:

  • افزایش سطح انرژی: افزایش انرژي، شناخته‌شده‌ترین خاصیت قهوه است. این نوشیدنی با تحریک ناقل‌های عصبی در مغز، خستگی را کاهش داده و سطح انرژي را افزایش می‌دهد.  
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم: مصرف قهوه ممکن است در طولانی‌مدت، احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را پایین بیاورد. 
  • بهبود سلامت مغز: نوشیدن مداوم قهوه می‌تواند مقاومت بدن در برابر آلزایمر، پارکینسون و زوال عقل را بالا ببرد.
  • امکان کنترل وزن: تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که قهوه مصرف می‌کنند، بیشتر فعالیت‌های جسمانی دارند. همچنین نوشیدن قهوه ممکن است با کاهش چربی بدن، سبب کنترل وزن شود.
  • کاهش خطر ابتلا به افسردگی: چندین تحقیق علمی نشان داده‌اند که قهوه امکان ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد.
  • کمک به سلامت کبد: مصرف قهوه ممکن است از ابتلای فرد به مشکلات کبدی نظیر سرطان کبد و سیروز کبدی جلوگیری کند.
  • بهبود سلامت قلب: بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه با کاهش خطر مشکلات قلبی و سکته ارتباط دارد.
  • بهبود عملکرد ورزشی: با اینکه تحقیقات ضد و نقیضی در این زمینه وجود دارد، گفته می‌شود نوشیدن قهوه پیش از ورزش، سبب بالا بردن تحمل و بهبود عملکرد جسمانی می‌شود.
  • تمام خواص مذکور، در مورد هر دو نژاد قهوه عربیکا و روبوستا صدق می‌کند. با وجود این، خیلی‌ها معتقدند قهوه عربیکا به دلیل کشت در شرایط ارگانیک‌ و امن‌تر، مواد مضر شیمیایی کمتری دارد. قهوه عربیکا همچنین کافئین کمتری نسبت به روبوستا دارد که آن را برای افراد حساس به کافئین، به گزینه‌ای سالم‌تر تبدیل می‌کند.

خواص و فواید قهوه عربیکا

بهترین روش دم‌آوری قهوه عربیکا

برای اینکه به نحو احسنت از جذابیت‌های قهوه عربیکا بهره‌مند شوید، لازم است انواع روش‌های دم‌آوری این قهوه را بشناسید تا بهتر بتوانید به طعم و عطر دلخواه خود دست یابید. مثلا ابتدا از خود بپرسید ترجیح می‌دهید قهوه کلاسیک چکه‌ای بنوشید یا یک شات اسپرسوی خامه‌ای؟ هر روش دم‌آوری می‌تواند ویژگی‌های متفاوتی را از دل دانه قهوه بیرون بکشد. این ذائقه شخصی شماست که بهترین روش دم‌آوری قهوه عربیکا را مشخص می‌کند.
اگر می‌خواهید بر فرآیند عصاره‌گیری کنترل کامل داشته باشید و فنجانی قهوه با طعمی ملایم تحویل بگیرید، می‌توانید سراغ روش‌های پور اور نظیر کمکس یا V60 بروید. در‌صورتی‌که طعم قوی‌تر و عصاره‌گیری شدیدتری را ترجیح می‌دهید، فرنچ پرس را انتخاب کنید و برای نهایتِ عصاره‌گیری، سراغ ماشین اسپرسوساز بروید!
برای دستیابی به قهوه با عطر و طعم دلخواهتان، نیاز است روش‌های مختلف دم‌آوری را امتحان کنید. این مسیر در عین جذاب‌بودن، شما را با ابعاد متفاوت دانه قهوه عربیکا آشنا می‌کند. حواستان باشد که برای هر روش دم‌آوری، از درجه آسیاب درست و قهوه‌های تازه روست‌شده استفاده کنید تا به نتیجه ایدئال خود برسید.

دم آوری قهوه عربیکا با ابزار V60

قهوه عربیکا چه فرقی با قهوه روبوستا دارد؟

هرجا سخن از دانه قهوه به میان بیاید، امکان ندارد نام عربیکا و روبوستا را کنار هم نشنوید. عربیکا و روبوستا هر دو از پراستفاده‌ترین انواع قهوه هستند؛ با وجود این تفاوت‌های چشمگیری میان این دو نژاد دیده می‌شود که عمدتا به طعم، میزان کافئین و نحوه کشت برمی‌گردد. 
معمولا قهوه عربیکا نسبت به قهوه روبوستا، نژاد برتر و مرغوب‌تر شناخته می‌شود. این نوع قهوه رنج گسترده‌تری از طعم و عطر را در اختیارتان می‌گذارد که نسبت به قهوه روبوستا ملایم‌تر و دلپذیرتر هستند. در مقابل، قهوه روبوستا تلخی بیشتر و طعمی تند و تیز دارد که به‌خاطر میزان بیشتر کافئین موجود در آن است. معمولا قهوه روبوستا را با عربیکا ترکیب می‌کنند تا بادی سنگین‌تر و طعم قوی‌تری به آن بدهد و تعادل قهوه برقرار شود. 
قهوه عربیکا معمولا در ارتفاعات و آب‌وهوای خنک‌تر کشت می‌شود و نسبت به روبوستا، آسیب‌پذیری بیشتری در برابر آفات دارد. از همین جهت، کشت قهوه عربیکا چالش‌های بیشتری نسبت به قهوه روبوستا دارد و سبب گران‌تر بودن عربیکا نیز می‌شود.

بررسی تفاوت های نژاد قهوه عربیکا و روبوستا

نکاتی برای نگهداری قهوه عربیکا

پس از خرید قهوه عربیکا، تازه با یکی از معضلات بزرگ روبه‌رو می‌شوید: برای حفظ عطر و طعم و تازگی قهوه چه کاری از دستم برمی‌آید؟ پاسخ این سؤال به چند نکته ختم می‌شود که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم:

  • دانه قهوه بخرید: در صورتی که در خانه آسیاب قهوه دارید، پیشنهاد می‌کنیم به‌جای پودر، دانه قهوه عربیکا خریداری کنید. طعم و تازگی دانه قهوه نسبت به پودر قهوه، ماندگاری بسیار بیشتری دارد. آسیاب کردن مقداری دانه قهوه پیش از تهیه نوشیدنی و پیچیدن عطر قهوه تازه در محیط، از جمله کارهایی است که دوست‌داران قهوه عاشق آن هستند.
  • از برندهایی با برشته‌کاری اختصاصی خرید کنید: از خرید قهوه‌هایی که مدت زیادی از برشته‌کاری آنها گذشته، خودداری کنید. سراغ برندهایی بروید که به‌طور تخصصی در زمینه تولید و برشته‌کاری قهوه فعالیت‌ می‌کنند. این برندها معمولا پیش از ارسال قهوه شما، دانه‌های قهوه را روست می‌کنند. از همین جهت خیالتان از بابت تازه بودن تاریخ برشته‌کاری قهوه راحت خواهد بود.
  • از ظروف دربسته استفاده کنید: برای حفظ تازگی قهوه عربیکا، لازم است آن را در ظرفی دربسته که هوا را از خود عبور ندهد، نگهداری کنید. 
  • در مکان درست نگهداری کنید: قهوه را در مکانی نگهداری کنید که در معرض نور، هوا، رطوبت و بوی مواد دیگر نباشد. پیشنهاد ما این است که قهوه را در مکانی خنک و تاریک همچون کابینت و کمد، دور از مواد غذایی و عطری دیگر نگه دارید. 
    از خرید مقدار زیاد قهوه خودداری کنید: بهتر است قهوه خریداری‌شده را در مدت‌زمان یک ماه مصرف کنید. بنابراین، هر بار به میزان مورد نیاز قهوه خریداری کنید. 

قهوه های اسپشیالیتی و تک خاستگاه دلکینی

مرغوب ترین نوع قهوه

اگر تمایل دارید طعم قهوه‌ای مرغوب را بچشید که حس لطیفی در دهان باقی می‌گذارد و عطری دل‌انگیز دارد، قهوه عربیکا انتخابی بی‌نظیر برای شماست. با شناختن ویژگی‌های قهوه عربیکا و روش‌های دم‌آوری آن راحت‌تر می‌توانید قهوه مد نظر خود را انتخاب کنید. پس از شناخت و انتخاب قهوه عربیکا، خرید از برند قهوه معتبر اهمیتی ویژه دارد.

سؤالات متداول

۱.  چرا قهوه عربیکا محبوب است؟
قهوه عربیکا نسبت به دیگر انواع قهوه، طعم ملایم‌تری دارد و رنج گسترده‌تری از طعم‌ها را ارائه می‌دهد.

۲. چرا قهوه عربیکا از روبوستا گران‌تر است؟
قهوه عربیکا به‌خاطر شرایط سخت‌تر کشت و تولید و تقاضای بیشتر مصرف‌کنندگان، از روبوستا گران‌تر است.

۳. میزان کافئین قهوه عربیکا چقدر است؟
 میزان کافئین قهوه عربیکا تقریبا نصف روبوستاست و در هر فنجان قهوه ۱۰۰٪ عربیکا، تقریبا ۸۵ میلی‌گرم کافئین وجود دارد.

نظرات کاربران
captcha
قهوه قهوه
دمنوش دمنوش